★★★★★★
Siden sin sensationelle spillefilmdebut med guldløve-vinderen "The Return" i 2003 har Andrey Zvyagintsev befæstet sit ry som sin generations vigtigste russiske instruktør. "Izgnanie" og "Elena" udløste flere internationale priser til hans hovedrolleskuespillere, og med den Oscar-nominerede "Leviathan" skabte han et komplekst portræt af det moderne Rusland. Det er efterhånden to år siden, men hans syn på sit hjemland er ikke blevet lysere siden da, tværrtimod.
LOVELESS handler ganske vist umiddelbart om en lille skoledreng, der pludselig forsvinder. Forældrene står midt i en skilsmisse og har begge nye ægtefæller linet op, men hverken far eller mor har lyst til at tage sig af deres fælles barn i den nye tilværelse, de står overfor.
LOVELESS er spændende som en kriminalfilm, og tegner et rystende portræt af et kærlighedsløst land. Den forbitrede mormor forekommer mere uhyggelig end noget Stalin-portræt, og giver en del af forklaringen på hvorfor den efterfølgende generation stadig bære rundt med traumer.
Men LOVELESS forsøger ikke at fritage den nye forældregeneration for ansvar – snarere det modsatte. Både manden og kvinden sidder apatisk og glor på de rædsler, som nyhedsudsendelserne fodrer dem med – hvad enten det er krigen i Ukraine eller en varsling om dommedag. For den nye generation af russere er i hans øjne præget af bitre erfaringer og blottet for medfølelse. Fra nu af er det dem selv, der kommer først. Selvrealisering synes at være blevet en religion, koste hvad det vil. En tendens som vi også nikker genkendende til herhjemme.
Og uanset om en af forældrene (eller begge) har begået en egentlig kriminel handling eller ej, så holder Andrey Zvyagintsev dem moralsk ansvarlige for den lille drengs skæbne.
LOVELESS fremstår i sidste ende som en uforsonlig knytnævne mod et samfund, hvor der ikke længere levnes plads til empati, omsorg og medmenneskelighed. Et portræt af et Rusland, der kun tænker på at komme fremad, og netop derfor ingen vegne kommer.
LOVELESS kunne meget vel blive tildelt Oscar’en for bedste udenlandske film.