MIX COPENHAGEN 2017

★★★★★☆

cphculture anbefaler på det varmeste:

EN FANTASTISK KVINDE

BEING 17

CALL ME BY YOUR NAME

DREAM BOAT

IF YOU DARE DESIRE

MR. GAY SYRIA

PLAY THE DEVIL

THE NEST

TORREY PINES

Så er det atter tid til at nyde en række fremragende Mix-film.

Det kan undre, at årets måske mest prominente film med lesbisk fokus ikke er repræsenteret på festivalen, når den f.eks. allerede har kunnet vises på filmfestivalen i Rio. Emma Stone yder nemlig sin hidtil bedste præstation som den berømte lesbiske tennisspiller Billie Jean King i "The Battle of the Sexes" (Kønnenes kamp"), der allerede er tippet til flere Oscar-nomineringer.

Men heldigvis får filmen officiel dansk premiere på et senere tidspunkt, men det kunne helt klart have gavnet festivalen og klædt distributørerne, hvis den havde haft forpremiere under MIX-festivalen. På samme måde havde Sundance-prisvinderen "Beach Rats" også været en naturligvis gæst på festivalen.

Men heldigvis er der meget andet at glæde sig over bl.a. den chilenske EN FANTASTISK KVINDE. Pablo Larrain, der snart igen er aktuel i danske biografer med sin egen "Neruda", står ikke overraskende som co-producent på EN FANTASTISK KVINDE. En modig – næsten trodsig – film, der helt fortjent vandt manuskriptprisen på Berlinalen tidligere på året.

Filmens medforfatter og instruktør Sebastián Lelo er da også manden bag den forrygende "Gloria" om en midaldrende kvinde, der atter engang kaster sig ud i datingslivets lidet diskrete charme.

Denne gang hedder hovedpersonen Marina, en transkvinde, der engang blev kaldt ved sit mandenavn, og som lever i et varmt kærlighedsforhold med Orlando. Da han pludselig dør, opdager Marina, hvordan hendes personlige respekt bliver krænket af såvel Orlandos familie som af myndighederne.

Daniele Vega tegner et ret formidabelt portræt af denne Marina, der med sin stille værdighed vinder vore hjerter. Men Sebastián Lelos film er mere end et originalt kvindeportræt men også en social anklage såvel som en påmindelse om vise respekt for andre og ikke afskære nogen fra kollektiv sorg.

EN FANTASTISK KVINDE hører dermed blandt de bedste spillefilm med en transkarakter i hovedrollen, og en bedrift som den chilenske filmindustri virkelig kan være stolt af.
Timothée Chalamet får et eklatant gennembrud

i CALL ME BY YOUR NAME overfor en ligeledes fremragende Ernie Hammer. En fortælling om den spirrende seksualitets velsignelser og forbandelser efter et mesterligt manuskript af James Ivory (instruktøren bag bl.a. "Værelse med udsigt"), der meget vel kan inkasserer Oscaren for bedste manuskript baseret på andet forlæg. Filmens to stjerner er også med i opløbet om nomineringer.

I BEING 17 er det to jævnaldrende drenge fra forskellige miljøer, der nærmest mod deres vilje finder sammen, men som så alligevel erkender et følelsesmæssigt fælleskab. Den franske mesterinstruktør André Téchiné har atter tryllet, som han gjorde det med bl.a. DE VILDE SIV, og BEING 17 fanger netop den sarthed, man forbinder med den allerførste kærlighed.

En af Mix festivalens største fortjeneste og velnok det vigtigste argument for stadig at have en festival som denne er, at den introducerer publikum for homo-historier, vi ellers aldrig ville have fået fortalt.

THE NEST (O Ninho) tager os med til Brasilien, hvor vi møder Bruno, en ung rekrut, der leder efter sin bror i et farverigt homomiljø. For Bruno bliver dette miljø et overraskende frirum efter en hård tid i militæret, men Bruno har også sin egen hemmelighed med i bagagen. THE NEST udmærker sig ved en nænsomt præstation af Nicolas Vargas i hovedrollen omgivet af et gruppe originale homokarakterer, som vi i sidste ende ikke kan lade være med at elske.

Også PLAY THE DEVIL er velsignet med en poetisk hovedrolleindsats – i dette tilfælde Petrice Jones – som den unge fattige fyr, der er lyspunktet for bedstemoderen i en lille familie præget af narkoproblemer. En rig mand kaster sin kærlighed på familiens unge håb, men der er ikke balance i forholdet. I Trinidad and Tobago kan homoseksualitet tilmed være forbundet med store problemer, hvilket lægger et ekstra pres på relationen til den ældre mand.

PLAY THE DEVIL skildrer på blændende vis kompleksiteten i et homoforhold, hvor klasseforskel og fordomme får lov at spille for store roller.

IF YOU DARE DESIRE tager os med til Indien, hvor to unge kvinder tog livet af sig i 2011 uden at deres familier gjorde krav på deres lig. Lesbisk kærlighed synes særlig vanskelig i Indien, hvor kvinder stadig kæmper for ligeret på et helt andet niveau, end vi er vant til.

Filmens lyriske portræt af disse to kvinders samhørighed gør indtryk, og igen får filmen i lighed med de to forrige et helt særligt twist, som afspejler det samfund, den udspiller sig i.

I dokumentarfilm MR. GAY SYRIA følger vi Husein og Mahmoud under forberedelserne til Mr. Gay Syria. For Husein, der flygtede til Istanbul med sin familie, er det muligheden for at slippe ud af ægteskabet med en gravid kvinde, som han aldrig har elsket, og for Mahmoud er det en chance for at fortælle omverden, hvad der sker i Syrien lige nu.

MR. GAY SYRIA får os til at overveje, hvad der er vigtigst. At hjælpe den enkelte i en akut nødsituation eller at tale den store sag, og der med måske på sigt gavne de mange?

På grund af ovennævnte film bliver MIX COPENHAGEN 2017 ikke blot en væsentlig filmfestival, men måske den allervigtigste filmfestival herhjemme, fordi den så direkte minder os om, hvad begrebet lighed egentlig står for – på tværs af køn, alder, religion og seksualitet.

Den både rørende og morsomme DREAM BOAT viser dog, at ligheden ikke nødvendigvis hersker i homokredse. På trods af en venlig og til tider særdeles imødekommende omgangsform blandt deltagerne på et homo-cruise, så har de fysiske fortrin stadig enorm betydning. Men man har jo lov at drømme og det gør pasagererne da også i høj grad – heldigvis iført overdådige kostumer, gloriøste kostumer og grotesk sminke.

TORREY PINES er noget så sjældent som en animationsfilm med en snert af homoseksualitet. Men heller ikke meget mere, og derfor burde den nok snarere være programsat som en del af den årlige animationsfilm festival. På den anden side bliver man da glad over, at der også indenfor animationsfilm endelig er begyndt at ske lidt på den front. Instruktøren Clyde Petersen tager os med på en visuel forfriskende dannelsesrejse, som så rigeligt er en billetprisen værd – uanset seksualitet. Ligesom de øvrige omtalte film.