★★★★☆☆
På OFF Det Ny (også kendt som Sceneriet under Det Ny Teater) kan de hurtige nå at opleve en spritny dansk musical – og tilmed en lovende een af slagsen. I en del år var nye danske musicals ellers synonym med pompøse produktioner – ofte i historisk regi, men (B)ROMANCE er heldigvis helt anderledes.
En enkel men velfungerende scenografi af fænomenet Benjamin La Cour danner rammen om et livslangt moderne trekantsdrama.
Frederik og William er to gamle plejehjemsbeboere, der viser sig at have kærligheden til kvinden Ellen til fælles. Vi oplever nu deres historie, som formidles i sang af Johannes Nymark og Morten Hemmingsen og i dans af Selene Muñoz.
Ideen med at lade begge kunstformer bidrage til en samlet fortælling er interessant, men fuldstændig integreret i hinanden bliver de to kunstformer trods alt aldrig i denne forestilling.
Selene Muñozs koreografi og dans er bestemt udtryksfuld, men bidrager ikke nok til selve fortællingen. Ofte henvises hun til at sno sig omkring og se på de syngende mænd fremfor at have en konkret historie at formidle i de enkelte scener. Vi savner f.eks. at hun reagerer aktivt, da den ene af mændene holder en pinlig bryllupstale for den anden. Gudindesmukke Selene Muñoz har dog et graciøst bevægelsesmønster, der gør hende til en gevinst for enhver forestilling – og dermed også denne.
Andreas Garfield har som så ofte før begået en rap dialog, mens Christian Berg og Mikkel Petterson er ansvarlige for såvel tekst og musik (for en gang skyld ikke hit-orienteret banalpop).
Et lille live-orkester formidler de mange kønne klange fra balkonen, og iscenesætter Mads M. Nielsen tilfører forestillingen en velgørende rolig stemning, som gør (B)ROMANCE til en afdæmpet fornøjelse at overvære.
Badehotellets Morten Hemmingsen overrasker med sin hidtil bedste sangspræstation, men det er alligevel Johannes Nymark, der rummer flest nuancer i sine præstationer – sangligt såvel som skuespilmæssigt.
Ingen af de herre er dog videre overbevisende som oldinge. Her ville en større alvor og præcision givet have hjulpet os til at acceptere disse unge mænd som gamle. Men det bliver alligevel småfejl i den store sammenhæng, og (B)ROMANCE hører blandt sæsonens mest opløftende danske udspil indenfor musikdramatik.