LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ

★★★★★☆

Når teater er godt på Aarhus Teater, så er det rigtig godt. Tidligere på året scorede teatret en Reumert for deres sublime opsætning af "Erasmus Montanus" og mon ikke også teaterkoncerten LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ kandiderer til næste år? Sjældent har man set en så konsekvent gennemført teaterkoncert på dansk grund, og med et originalt visuelt udtryk som scenografen Christian Albrechtsen og iscenesætter Nicolei Faber er mestre for.

De tager os med på en overdådige visuel associationsrejse gennem den danske sangskat, som Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund har fornyet musikalsk på forrygende vis. Fortid og nutid mødes i en kærlig omfavnelse, og vi ser ud i fremtiden understøttet af de stadig mere futuristiske scenebilleder.

Ligefra forestillingens anslag står det klart, at de danske sange ikke kun er forbeholdt lørdagspigerne og radioens drengekor, men at de tilhører os alle uanset hudfarve og alder.
Aftenens utvetydige højdepunkt og et af teatersæsonens mest uforglemmelige sangnumre bliver folkevisen om "Agnete og havmanden".

En fuldkommen symbiose af evigtgyldige ord, livskraftig opera og tidstypisk elektronisk musik med etnisk kant. Lisbeth Balslev udviser en næsten frygtindgydende styrke i både stemme og blik som Agnete og Arian Kashef er hende en glimrende partner som havmanden, fordi han tager følelserne alvorligt i såvel skuespil som sang.

Det øvrige hold når ikke helt op på dette kunstnerisk niveau, men mindre kan bestemt også gøre det. For LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ er en teaterkoncert, der ikke blot byder på ydre glans til god musik. Den vil os noget.