ID:A

★★☆☆☆☆

Danske instruktører har et godt øje til Tuva Novotny, og det forstår man godt, for hun er ikke bare en af de yndigste, men også mest talentfulde blandt den nye generation af skandinaviske skuespillerinde. Desværre skal hun primært virke paranoid som Ida, hustru med hukommelsestab, i ID:A. Filmen er det seneste forsøg på at lave en nordisk thriller a la Mænd Som Hader Kvinder. Men ligesom den films toer og den norske Headhunterne kæmper instruktøren Christian E. Christiansen med at gøre historien troværdig.

Vi undrer os i starten over, at vor heroiske hovedperson som privatperson kan få anvist en friplads på Det Kongelige Teater og at hun kan tjekke ind på D’Angleterre uden pas, men helt uhyrlig bliver handlingen først i filmens anden halvdel, hvor ID:A afslører sig selv som en B-film uden behov for dansk biografpremiere.

Flemming Enevold bekræfter ellers, at han er inde i en spændende kunstnerisk udvikling sådan som man kan se det på Betty Nansen Teatret i øjeblikket. Og Finn Nielsen får med få midler skabt et menneske ved navn Rosie… ja, Rosie!

Men det er næsten skønne spildte kræfter i en film, som kun Dansk Turistforening vil værdsætte pga de mange turistattraktioner man har fået listet ind i handlingen…