★★★☆☆☆
Retssalsdramaer kan være sindsoprivende spændende! Tænk bare på Agatha Christie-filmen "Anklagerens vidne", "12 vrede mænd", Darwin-dramaet "Solen stod stille" ("Inherit the Wind") og fra de senere år den skelsættende dokumentarfilm om O.J. Simpson-sagen.
På Det Kongelige Teater stræber iscenesætteren Christoffer Berdal efter at give en realistisk skildring af en retssag, og det lyder jo på forhånd som en beundringsværdig ide. Men nu er det jo langt fra alle retssager, der fænger, og selvom TERROR har ingredienserne til et godt drama, så udebliver spændingen desværre. Her er tale om 1:1 realisme – og det er ikke nødvendigvis opløftende teater.
Vi keder os desværre – trods de ædle motiver og flere beundringsværdige præstationer: Stine Schrøder Jensen får lejlighed til at vise en mere seriøs side af sit talent som dommeren, og Esben Dalgaard er den næsten nuttede mordanklagede. Hans stærke forsvarsadvokat spilles af en flot kontrolleret Søren Sætter-Lassen, mens den lidt for sobre anklager Lila Nobel virker mere uerfaren og siger "drabt" i stedet for "dræbt". Størst indtryk gør egentlig den netop Reumert-nominerede Sicilia Gadborg Høegh (fra forestillingen "Happy Nation") som et skrøbeligt vidne.
TERROR tager et vigtigt emne op til debat og publikum får lov til at stemme som jurymedlemmer. Men det absurd, at vi skal stemme om skyldig eller ikke skyldig, når selve skyldsspørgsmålet er afklaret i den konkrete sag, og retssagen snarere drejer sig om dom eller frifindelse.