★★★★☆☆
Malmø Opera er ikke bleg for at satse, men med hensyn til musicalen TÄNK OM ("If/Then") har de nok være en smule overmodige. For selvom værket trods flere anmelderforbehold har været en moderat Broadway-succes, så har den endnu ikke spillet sig selv hjem, og på Malmø Operas store scene virker grundmaterialet simpelthen for spinkelt.
Komponisten Tom Kitt og tekstforfatteren Brian Yorkey stod ellers bag den anderledes solide pulitzer prisvinder "Next to Normal", som Nørrebro Teater introducerede i Danmark for nogle år siden. Men her er manuskriptet for defust – der er handling til maks. to timer og forestillingen varer næsten tre. Og bortset fra et par kønne melodier forekommer musikken som helhed mere banal denne gang.
Skulle man spille TÄNK OM , og det kan diskuteres, så burde det helt klart have været på een af de mindre scener, og med et reduceret ensemble. Når det er sagt, så gør Philip Zandén hvad han kan, for at vi ikke skal kede os, og vi får både en roterende scenografi samt et væld af kulørte lamper. Men er der bund nok i historien om pigen Elizabeth, der leger med tanken om at vælge en anden vej i tilværelsen. Tænk hvis Lisa gjorde een til og Betty en anden? Hvor ville de så begge være i dag?
Et ganske skægt koncept, der desværre ikke holder vand, selvom Linda Olsson kæmper bravt med hovedrollen. Synge kan hun, så længe hun ikke presse sig selv i højderne, men hun savner nok en smule scenisk charme for at forføre. Hun har været heldig med mændene i sit liv, for både Jonas Brehmer som vennen Lucas, Michael Jansson som kollegaen Steffen, og i særdeleshed Christopher Woltter som manden John er værd at se på og lytte til. Karolin Funke holder sig ikke tilbage som Elizabeths trofaste veninde Kate, og resultatet forekommer mere sjældent end overbevisende.
TÄNK OM forsøger at få hele herligheden til at glide ned med en lang række mere eller mindre motiverede dansenumre samt en god portion sentimentalitet. Den farverige rollebesætning kan man i vor tid godt tillade sig at kalde for politisk ukorrekt, nu hvor den statsautoriserede racisme er et faktum – ikke kun i USA, men det ændrer ikke ved, at en del af de mindste roller spilles for ujævnt.
Man ville ønske, at Malmø Opera i stedet for dette lidt desperate forsøg på at lave en moderne musical, ville satse mere om de klassiske musicals, som de har alle forudsætninger for at spille: "Carousel", "The Music Man", "Can-Can", "Kismet" og "Oklahoma". Eller – hvis det absolut skal være et mere moderne repertoire: "Follies" eller "Into the Woods"?