3 x BECKETT

★★★★★☆

Kan man stadig spille Beckett? Man ikke bare kan, man skal! Verdens absurditeter har gjort ham mere relevant end nogensinde, men for zapper-generationen bliver det naturligvis en god og sund udfordring. Men i Østre Gasværks foyer er det heldigvis en udfordring, som giver mening.

IKKE JEG ****
Vi hører en kvindestemme, der pludrer løs, og snart ser vi også en mund. Kvinden – der synes at være en fjern kusine til Winnie i Becketts "Glade dage" – kværner løs, som var hendes liv forbi, hvis hun vovede at holde pause. Ellen Hillingsø leverer en sproglig virituos indsats, og formår at gøre så godt som alle ordene forståelige på trods af et helt afsindigt tempo. Selv når lyset går ned, speedsnakker kvinden videre i et tilsyneladende desperat forsøg på at blive hørt. Måske fordi hun har været tavs alt for længe?. En på papiret beskeden lille tekst, men bestemt værd at opleve i Walter Asmus’ gennemlyste iscenesættelse.

HVA’ JOE? ******
Ligesom IKKE JEG er TV-stykket HVA’ JOE iscenesat af den erfarne Beckett-kender Walter Asmus, og det mærker man i enkelheden. På et værelse sidder en mand. Vi ser ham i profil, mens en storskærm viser ham forfra. Men fordi han spilles så sublimt af Mr. Østre Gasværk himself, Morten Grunwald, der både mestrer film og teater, får vi alligevel en samlet oplevelse. Alene ved sin mimik formår Morten Grundwald at finde en diskret bevægende sårbarhed hos denne Joe, mens lyden af hårde ord hagler ned over ham.
En skarp Ulla Henningsen leverer den bevidst monoton kvindestemme, der efterlader Joe hudløs og skrøbelig, og fuldender derved den klareste af de Beckett-fortolkninger.

KRAPPS SIDSTE BÅND *****
Den hyppigst spillede af disse tre tekster er den sidste, som bl.a. huskes for opsætninger på Folketeatret og Det Kongelige Teater med pragtpræstationer af henholdsvis John Hahn-Petersen og Henning Jensen.

Tommy Kenter har tillagt sig en herlig grotesk maske, der gør de sørgmodige øjne endnu mere tragiske. Hans trippende gang bliver nok en kende for meget komik denne aften, men efter "King Lear" på Det Kongelige Teater er dette dog et bevis på, at Tommy Kenter stadig godt kan skrue ned for Kentex, og skrue op for karakterskuespillet. Hans format som skuespiller bør der ikke herske tvivl om.

Iscenesættelsen af KRAPPS SIDSTE BÅND er naturligvis lagt i hænderne på Mr. Østre Gasværk himself, Morten Grunwald, som formår at runde denne Beckett-aften af på både smuk og værdig vis.