af
Bent Holm
Forlaget Multivers
★★★★★☆
Et af Dario Fos sidste bidrag til vor kultur var forordet til Bent Holms imponerende bog DJÆVELENS BILLEDE. En uhyre ambitiøs og forbløffende vellykket gennemgang af flere tusinde års teater – med masken som den røde tråd.
Bogens ca. 400 sider er inddelt i fire hovedkapitler: Ritual og Masker, Magtens masker, Maskens magt, Bag Masken. Denne form for strukturering af det enorme stof forekommer noget nær genial, for den giver forfatteren mulighed for at bevæge sig kronologisk frem rent historisk uden at fastlåse ham i samme kronologi.
DJÆVELENS BILLEDE er rigt illustreret med få velvalgte reproduktioner af teaterplakater- og tegninger, malerier, skitser og fotos. Aldrig blot til pynt, men oftest som understregning af eller bevis for et synspunkt.
Vi kommer vidt omkring, og har man snuset til Bent Holms forfatterskab tidligere, bliver man ikke overrasket over, at William Shakespeares tyrk og Dario Fos tiger også dukker op denne gang.
Men det der overrasker er den samhørighed mellem tidaldrende, man oplever. For selv i en verden så foranderlig som vores har masken fungeret som et samlingspunkt for generation efter generation – på tværs af diverse politiske og religiøse strømninger. Et symbol for selve teaterkunsten, der ofte er blevet udskældt og på det nærmeste sparret væk, men som ikke desto mindre har bevist sin ukuelighed ved at have den frækhed at overleve.