★★★★☆☆
På Aarhus Teater har man fået den fortræffelige ide at spille Oscar Wilde. Tilmed et af de herhjemme urimeligt oversete værker, nemlig EN KVINDE UDEN BETYDNING, som vi bedst kender fra filmen af samme navn. Her udstiller Wilde atter overklassens dårskaber ved at lade en jævn kvinde blive konfronteret med den rigmand, der er far til hendes nu voksne søn.
Scenografen Christian Albrechtsen tager os med på en sand karruseltur, der også åbner op for tilværelsens skyggeside. Her bor en forpint og mørk Mette Horn, der som den forsmåede mor får lejlighed til at vise en mere alvorlig men ikke uinteressant side af talentet.
Matthias Sprogøe Fletting har ungdommens omskiftelighed i sit spil som sønnen, og Bue Wandahl giver en opvisning i sofistikeret replikbehandling som den selvfede fader. Inge Sofie Skovboe har tillagt sig en festlig Dronning Margrethe-attitude som Lady Hunstanton, og Kjartan Hansen kommer med et forfriskende ungt bud på Butler Francis.
De øvrige skuespillere synes desværre henvist til dårlig karikaturkomik, og Mette Døssing bør overveje at levere sin Reumert-pris tilbage efter en i særklasse rædsom indsats. Synd – for Nicolei Fabers iscenesættelse viser ellers, at han har forstået teksten og evner at bygge op til den bidende afsluttende replik. Men især de kvindelige kostumer låser figurerne i al for høj grad, og det ville have klædt forestillingen, hvis man i højere grad havde stolet på, at ordene nok skulle give os nøglen til de enkelte karakterer.
EN KVINDE UDEN BETYDNING er dog gennemgående en fornøjelse af overvære, og denne gang får man faktisk også noget med hjem fra en Oscar Wilde-forestilling.