KINKY BOOTS

★★★★☆☆

Filmen "Kinky Boots" fik aldrig officiel dansk premiere trods en Golden Globe-nomineret hovedrolleindsats af Chiwetel Ejiofor ("12 years a slave") som bestøvlet trans. Musicaludgaven har både scoret Tony- og Olivier-priser, som bedste nye musical, så forventninger til opsætningen på Malmø Opera var store.

De bliver til dels indfriet, selvom showet aldrig bliver så visuelt medrivende som f.eks. "La Cage Aux Folles" eller socialt engagerende og ægte rørende som "Billy Elliot".
Oscar Pierrou Lindén har den flamboyante rolle som Lola, men er mere overbevisende i de stille passage end i de store sang- og dansenumre, der bliver for meget udvendig paradeopvisning. Den store afsluttende sang virker desuden som en dårlig kopi af Jerry Hermans "I Am What I Am" fra "La Cage Aux Folles" og har stort set samme funktion i handlingen her.

Andreas Weise er på alle måder et uhyre sympatisk bekendtskab som den usikre Charlie, der har arvet faderens skofabrik, og nu kæmper med at stå på egne ben. Den bliver ikke nødvendig lettere af, at han kaster sig over fabrikationen af nogle frække røde støvler, men heldigvis en helt del festligere.

Harvey Fierstein ("Det var en lørdag aften") og Cindy Lauper (hende med 80er-hittet "True Colors") står for tekst og musik, mens Ronny Danielsson tegner sig for den effektive men ikke videre raffinerede iscenesættelse. Kostumerne virker vulgære på den dumme måde, og opnår ingen den "camp"-værdi de burde. Og igen må man spørge, om scenografien ikke er mere defus og rodet end godt er?

Men den rørstrømske historie om fælles faderbinding og accept af alle slags mennesker kommer i hus med et skamløst overforbrug af sentimentalitet. Men underholdningsværdi kan man ikke fratage KINKY BOOTS, så derfor kan man roligt løse billet til forestillingen. Det virker også som en passende lejlighed til at få luftet de høje hæle.