★★★★☆☆
Den kan undre, at en instruktør som Whit Stillman har kastet sig over en relativ ukendt Jane Austen-historie og gjort den til grundlag for sin seneste film. Men allerede i sin gennembrudsfilm "Metropolitan", der indbragte Stillman en Oscar-nomineringen for bedste manuskript, fornemmede man en vis sans for raffineret dialog. Og netop den raffinerede underspillede dialog er da også Jane Austens særkende, og en af de største kvaliteter ved LOVE & FRIENDSHIP.
Man skal dog ikke forvente samme glidende episke stil som i Ang Lees mesterværk "Fornuft og følelse", der også lod den landlige engelske natur være medspiller. I LOVE & FRIENDSHIP forbliver vi i høj grad indendøre, men Stillman gør glimrende brug af naturlig belysning inklusive sterinlys og de farveafstemte kostumer bidrager ligeledes positivt til periodeskildringen.
Selvom hovedparten af skuespillerne kan siges at agere upåklageligt, er det dog ikke alle, der har den nødvendige sans for perioden til at indgå troværdigt i de historiske omgivelser.
Whit Stillman forener de spirrende stjerner fra "Last Days at the Disco", Kate Beckinsale og Chloë Sevigny, men hvor Kate Beckinsale kvitterer med sin hidtil bedste og mest charmerende præstation, fremstår Chloë Sevigny alt for moderne – selv af en amerikaner at være. Australske Xavier Samuel er også i denne sammenhæng en fryd for øjet, og spiller rollen som den oprigtige Reginald med en velgørende alvor, der overbeviser. Tom Bennett morer gevaldigt som den kiksede frier James Martin, selvom rollen synes faretruende nær ved at ende som en karrikatur, noget Jane Austen ville have hadet.
For vi skal kunne genkende og lide alle disse karakterer, selv når de opfører sig angribeligt. Det gør vi heldigvis også – og bærer derfor gerne over med en lidt abrubt start og slutning. En Dame eller to havde pyntet på rollelisten, men LOVE & FRIENDSHIP er og bliver en fornøjelse.