RØD

★★★★☆☆

Ligesom DEN RØDE BALLON, en anden aktuel forestilling i Dansehallerne, består også RØD af to små balletter. Koreografen er denne gang svenskeren Örjan Andersson og han lægger ud med "32 Variationer" (baseret på Ludwig Van Beethovens værk af samme navn). Ved klaveret sidder Tanja Zapolski, som fra bagscenen formår at gøre de lidenskabelige toner nærværende. Hun får eminent hjælp af Dansk Danseteaters dygtige ensemble, som også denne gang forstår at forgylde en koreografs arbejde. Andersson lader danserne bevæge sig i langsomme glidende bevægelser, for så pludselig at afbryde. Det stiller store krav til dansernes præcision, men ikke for store.

Overgangen fra levende til indspillet musik kan være svær, især når den levende musik kommer først, så man har klogeligt indlagt en lille pause, så forestillingens samlede længde kommer op på ca. 80 min.

I den anden ballet, der kort og godt hedder RØD, har Andersson ladet sig inspirere af Shostakovichs strygekvartet nr. 8. Her leges raffineret med temposkift samtidig med at menneskekroppens muligheder udfordres. Musikkens vemod låner dybde og alvor til dansen, og uden at sætte ord på føler vi os lidt klogere på hinanden, da forestillingen rinder ud.