★★★★☆☆
Erling Jepsen har for længe siden placeret sig blandt vores
allerbedste dramatikere, og derfor er forventninger store hver gang, der kommer nyt fra den front. Og selvom HOVEDLØS SOMMER – trods titlen ! – ikke hører til hans hovedværker, så fungerer stykket alligevel upåklageligt i Det Kongelige Teaters skuespilhus.
Marie Dalsgaard viser gode takter i hovedrollen som Emilie, en ung kunstnerinde, der måske i lidt for høj grad trækker på private oplevelser i sine værker. Men den karismatiske Thue Ersted Rasmussen løber gang på gang med opmærksomheden som den mystiske Anders, som både Emilie og hendes småneurotiske mor (en overspændt
men effektiv Meike Bahnsen) drages af.
Madeleine Røn Juul udviser fin fornemmelse for Jepsens særlig mix af gys og sort humor, og Marianne Nilssons scenografi bruges opfindsomt som træhytte med hemmeligheder.
Tom Jensen har en noget utaknemmelig rolle – primært som
lytter, mens Anne Birgitte Lind atter engang forekommer komplet overflødig. Skal rollen som moderens liderlige veninde overhovedet være der, kunne Merete Voldstedlund sagtens have spillet den også, hun har i forevejen ikke for meget at lave som Anders’ mor. Derved kunne det økonomisk trængte teater have sparet i lønudgifter, og publikum været skånet for igen at lytte til en skuespiller under kongeligt niveau.