★★★★★☆
Bag den udanske titel gemmer der sig en ualmindelig velspillet amerikansk film ved navn The Help om vilkårerne for afroamerikanske tjenestepiger i 60erne. Instruktøren Tate Taylor er da også selv skuespiller og medvirkede i en af sidste års største overraskelser, Winter’s Bone.
I NICEVILLE samler opmærksomheden sig om Viola Davis, der modtog en Oscar-nominering for en birolle i Meryl Streep-filmen Doubt og som til næste år meget vel kan blive forfremmet til hovedrollekategorien. Davis spiller den hårdt prøvede hushjælp Aibileen, der sætter en lille by i Mississippi på den anden ende, da hun beslutter sig for at fortælle om de forhold en farvet hushjælp må finde sig i at arbejde under. Tilskyndet af en hvid klummeskribent (en gæv Emma Stone) og en fyret kollega (Octavia Spencer i en mesterlig præstation, der gør hende til favorit til Oscaren for bedste kvindelige birolle) beretter Aibileen om den daglige racisme og bliver derved en forgangskvinde for den Civil Rights bevægelse, der kom til ændre forholdene for mange afroamerikanere.
NICEVILLE er lang, ikke fri for sentimentalitet og Sissy Spaceks aldrende tante er næsten for meget folkekomedie, men NICEVILLE holder dog i længden sin sti ren og får i sidste ende fortalt en sjælden vigtig historie på en underholdende facon uden at svigte historiens alvor. Det er sigende, at en nøglerolle som klummeskribentens egen nanny blir spillet af den knap 80-årige Cicely Tyson, som var blandt de første afroamerikanske kvinder, der opnåede en Oscar-nominering for en hovedrolle – via Martin Ritts Drømmen Om Et Nyt Liv (Sounder), en nøglefilm mht afroamerikanerens levevilkår. Takket være NICEVILLE har ikke kun Tysons karriere men også Drømmen Om Et Nyt Liv fået det smukkest tænkelige efterspil.