★★★★★☆
De tidlige beboere i det gamle Missionhus i Århus ville givet korse sig, hvis de kunne se hvad der foregik i de selvsamme lokaler idag. For her finder man idag Palle Granhøj og hans internationalt berømmede dansekompagni, Granhøj Dans. Uden nævneværdige forandringer at omdanne den spændende bygning til et pulserende centrum for moderne dans med flere Reumert-priser til følgende.
Senest RITE OF SPRING – EXTENDED, hvor Igor Stravinskys berusende musikværk "Le Sacre du Printemps" dannede grundlagt for den heftigste mandedans, man har set herhjemme i årevis.
Nu er det ganske passende blevet kvindernes tur, og igen udforskes diverse rituelle handlinger i fysisk nærgående bevægelser. Koreografisk er vi næsten på højde med det forrige værk , og som ensemble betragtet synes de kvindelige dansere mindst lige så skarpe som deres mandlige kolleger.
Vi erfarer, at fra kvindens kønsåbning kan der både komme rosenblade og blod. Den uforfærdethed, hvormed kvinderne en efter en kaster rundt med sig selv, og iltert prøver at finde udtryk, mens de øvrige forsøger at begrænse deres udfoldelse, danner grundlaget for de både stærke og bevægende billeder af kvindefrigørelse til alle tider.
Den russiskfødte pianist Maria Eshpai skaber et musikalsk kraftcentrum i forestillingen fra sit roterende piano, og formidler musikken med imponerende lidenskab. Den forplanter sig til de syv dansere, der alle synes i særklasse og fortjener at blive nævnt: Carina Raffel, Alina Fejzo, My Marie Nilsson, Joy Anna Hall. Sofie Pintzou, Tina Møller og Liv Mikaela Sanz.
Så selvom værket denne gang ikke helt når op i mesterværk-kategorien, bliver det i al fald mesterligt udført af de syv højest forskellige dansere. Endnu en Reumert-nominering synes i al fald givet.
Efter et gæstespil bl.a. i Brasilien skal forestillingen på turné til København, nærmere bestemt Republique og Det Kongelige Teater,