★★★★★☆
Den latinske digter Ovids METAMORFOSER skulle danne grundlaget for Det Kongelige Teaters seneste projekt i Det Røde Rum. Det virker dog som om, man også har snuset en del til Kafkas berømmede og beslægtede tekst af samme navn, og Elisa Kragerups version (med tekstlig assistance fra Solveig Gade) kan ses som en videreudvikling af den meget fysiske tilgang til stoffet, som Steven Berkoff lancerede sidst i 60erne.
De syv medvirkende kaster sig halv- og helnøgne ud i diverse dyreimitationer og bør ikke blot roses for mod og energi men også dygtighed. Undervejs er man faretruende nær ved at glemme beretningen om livets foranderlighed på grund af diverse kropsvridninger og en del smat, men Elisa Kragerup og co. gør alligevel denne rejse til en forunderlig oplevelse, man nødig ville have været foruden.
Når det er sagt – eller rettere skrevet – længes man efter en forestilling i Det Røde Rum, hvor det fysiske teater træder
lidt i baggrunden til fordel for det psykologiske. Selv når man kaster sig over store litterære værker, så bliver ordene kun
i glimt det centrale i opsætningerne, og det er langt fra altid en fordel.