839 DAGE

★★★★☆☆

Baggårdteatret fra Svendborg gæster Teater Grob på Nørrebro, hvor man kan bide negle til Henrik Szklanys kidnapningsdrama 839 DAGE. Et ganske medrivende stykke på godt halvanden time, hvor vi oplever den efterhånden fortærskede historie med nye øjne. For hvilken er her primært på kidnapperne, og det gør ikke historien dårligere.

Nathalie Mellbyes enorme digitalur kan både fortælle os, hvornår vi er i Somalia, hvor mange dage gidseldramaet har varet og skabe nogle særdeles effektive lydeffekter.

Kun to skuespillere kan synes lige i underkanten til at skildre et kidnapningsdrama, men instruktøren Rasmus Ask lader begge spillere agere såvel fortællere som kidnappene og deres ofre.

Rasmus Hammerich har en god energi, og kaster sig med ilhu ud i at spille en påvirkelig 17-årig, der søger et alternativ til hyrdelivet. Mest velfungerende, når han truer og tvinger et offer til at fortælle om sine lidelser for åben skærm. Størst indtryk gør dog Jakob Bjerregaard Engmann, især når han med lavmælt styrke spiller den gamle bedstefar, der ser sit barnebarn blive værget af kidnapperne, men som intet reelt alternativt kan tilbyde.

839 DAGE viser, at man godt kan tage et relativt aktuelt emne op, og behandle det på sober vis i dramatisk sammenhæng. Det er værd at huske på i disse 1864-tider…