OLIVER TWIST

★★★★☆☆

Aalborg Teaters musikforestilling OLIVER TWIST lever ikke op til musicalen OLIVER!, der begge er baseret på Charles Dickens litterære mesterværk "Oliver Twist".

Men Martin Ringmoses opsætning har bestemt kvaliteter – især i brugen af komponisten og kapelmester Niels Søren Hansens orkester. De fungerer som en slags græsk kor på scenen, og giver forestillingen en vis maskulin charme.

Man skal til gengæld ikke vente et væld af nuttede vajsenhusbørn på Aalborg Teaters store scene, men Ulrik Windfeldt-Schmidt har i det mindste den rette barnlige uskyld i titelrollen. Desværre tildeles han kun et minumum af spillescener, for i denne ikke helt heldige dramatisering handler det mere om andres reaktion på Oliver. Manuskriptforfatterne Martin Ringmose og Sven Ørnø har således i for høj grad fokus på volden på bekostning af karakterudviklingen – især i forestillingens første del.

Spillet er også ret ujævnt, men Marcus Gad Johansen rummer en vis sødme som Esset, Evrim Benli har dramatisk pondus som Bill, Jørgen W. Larsens Brownlow emmer også her af musikalitet, og Christian Iversen får et raffineret gennembrud som den unge Noah.

Marie í Dalis dystre men dragende scenografi fungerer glimrende, og orkestreringer af sangene, der synes inspireret af irsk folkemusik, gør så god brug af træinstrumenterne, at man næsten glemmer de uegale sangtekster.

Barnligheden har i sandhed trange kår i nne deberetning om OLIVER TWIST, og måske kunne det have gavnet forestillingen, hvis også håbet i mere udpræget grad havde fået plads?

(Michael Søby)