★★★★☆☆
Artnet News og In Other Words offentliggjorde i 2019 en undersøgelse, der viste at kun 2% af den kunst, der sælges på kunstauktioner, er skabt af kvindelige kunstnere. Og det til trods for, at mellem en fjerdedel og en tredjedel af de fotografer, der arbejdede i Danmark fra 1880 til 1900 var kvinder.
Instruktøren Iben Haahr Andersen har sat fire af forrige århundreds største danske fotografer i stevne, og de fortæller levende om deres liv og karrierer, alt imens vi ser et væld af deres prægtige fotos. Måske man med fordel kunne have delt filmen op i fire dele, så man aldrig kom i tvivl, hvem der havde taget hvilke foto
Else Tholstrup er født i Casablanca, men det bliver en anden Oscar-belønnet filmklassiker, der kommer til at ændre hendes skæbne. Hun er ved et tilfælde på fotoopgave i Ceylon (det nuværende Sri Lanka), hvor hun på det nærmeste dumper ind i filmholdet fra David Leans "Broen over floden Kwai". Hun bliver ven med Alec Guinness, spiller trommer med
William Holden og filmens fotograf, og ender med at blive ansat som stillfotograf på filmen.
Efter i årevis at have arbejde for en mand, der fik al æren for Marianne Engbergs indsats, blev hun selvstændig og udviklede sit helt eget perspektiv. Også Nanna Bisp Büchert og den nu afdøde Tove Kurtzweil har prøvet at arbejde i skyggen af en mand,
Instruktøren Iben Haarh Andersen har virkelig ladet sig inspirere af disse kvinder, og slår samtidig fast er de kun er toppen af isbjerget. Der gemmer sig stadig mange kvindelige fotografer derude, der aldrig rigtig er blevet opdaget. Iben Haarh Andersens film er den første, der for alvor stiller skarpt på denne historiske fadæse.