★★★★☆☆
Når man som ung har hørt Audrey Hepburn læse op fra Anne Franks dagbog i Barbican Center, så bliver Anne Franks ord en del af livsbagagen. Ved den lejlighed fortalte Audrey Hepburn, at ligesom Anne Frank havde hun en hollandsk mor og ligesom Anne Frank var hun født i 1929, så derfor følte hun sig særlig knyttet til Anne Franks historie, der – hvis skæbnen havde villet det anerledes – kunne have været hendes.
Anne Franks dagbog har været genstand for flere bemærkelsesværdige film – heraf to Oscar-vindere: I 1947 blev dagbogen udgivet under titlen "The Diary of a Young Girl" af Anne Frank, hvilket førte til Frances Goodrich og Albert Hacketts Pulitzer-prisbelønnede dramatisering i 1955. Fire år senere dannede dramatiseringen grundlag for George Stevens’ mesterlige "The Diary of Anne Frank", der modtog Oscars for bedste kvindelige birolle (Shelley Winters), bedste filmfotografering og bedste dekorationer.
Filmen regnes stadig for den bedste af alle Anne Frank-filmatiseringer, men for en mere faktuel gengivelse af Anne Franks historie bør man supplere med den Oscar-belønnede dokumentarfilm "Anne Frank Remembered" fra 1995 med bl.a. Kenneth Branagh som fortæller.
Nu har Ari Folman så skabt en animationsfilm med titlen HVOR ER ANNE FRANK. Folman var manden bag den Oscar-nominerede "Waltz With Bashir", der længe før den danske film "Flugt" formåede at mixe dokumentar med animation.
Selvom HVOR ER ANNE FRANK tydeligvis også er inspireret af dokumentargenren og tager udgangspunkt i dokumentarisk materiale, har den også et eventyrligt præg i håb om at appelere til et ungt publikum.
Desværre er den danske lydside nærmest utålelig sødladen med kælne pigestemmer uden tidsfornemmelse, så den engelsksprogede udgave med danske undertekster må klart være at foretrække.
Animationsfilmen HVOR ER ANNE FRANK overrasker ved, at det egentlig ikke er Anne Frank-karakteren, der har den centrale placering i filmen, men i stedet for Annes imaginære veninde Kitty. Vi møder Kitty i Anne Franks hjem i vor tids Amsterdam. Da Kitty ikke kan finde Anne, prøver hun at finde ud af præcist hvad der skete med hende, hvilket bringer hende i kontakt med steder og mennesker med relation til Anne Frank, og langsom begynder den rædselsfulde sandhed at gå op for Kitty.
Ari Folman er dog ikke tilfreds med bare at fortælle Anne Franks historie endnu engang, men drager også direkte paralleller til Anne Franks’ skæbne og de flygtninge, der i dag må flygte for at overleve.
Nogen vil givet mene, at Ari Folman går for langt, når han bruger Anne Frank som redningsplanke for diverse former for flygtninge, men han argumenterer godt for sin sag – også visuelt.
Det er i filmens sidste 10 minutter, at HVOR ER ANNE FRANK for alvor viser sin kunstneriske kraft, og selvom den rent fortællemæssigt forekommer noget ujævn undervejs, så gjorde filmen tydeligvis indtryk på et par småpiger i biografen denne formiddag.
Så måske er det alligvel i orden at lukke mere op for Anne Franks historie, som vi i al fald godt kan tåle at høre endnu en gang. Den fornemme animation gør tilmed både fortid og nutid billedmæssig interessant, og det er faktisk lidt af et kunststykke.