MANUALEN

&

DE SYV DØDSSYNDER

★★★★★☆

Man må virkelig begræde, at Det Kongelige Teaters kunstneriske fyrtårn John Fulljames har forladt sin post som chef for Den Kongelige Opera, for hans kunstneriske nysgerrighed også i denne afsluttende sæson har været uden sidestykke.

Han slutter fornemt af med en dobbelt-forestilling, hvor publikum både forkæles med "Manualen" – et spritnyt værk af den prisbelønnede komponist Louise Alenius – og Kurt Weill og Bertolt Brechts alt for sjældent opførte "De syv dødssynder".

MANUALEN tager os på magisk vis ind i kroppens kamre via iscenesætteren Sasha Milavic Davies. Det er en krop i smerte – formidlet med vokal styrke af Det Kongelige Operakor – med et gammelt hjerte (magtfulde Petri Lindroos), der er parat til at dø.

Elisabeth Jansson yder en mesterlig indsats som bevidstheden, der i sidste ende må stå til ansvar for indtagelsen af livsforkortende medikamenter. Hun har en djævelsk modstander i Morten Grove Frandsen – MANUALEN, der nøgtern forklarer, hvad der sker med kroppen, hvis man indtager disse medikamenter.

Scenografen Marie í Dali har skabt en gigantisk elektronisk organisme på Operaens store scene, hvor organerne spilles af levende mennesker. Således agerer 5 piger fra Det Danske Pigekor fingre på den hånd, der kan føre dødbringende medikamenter ind i kroppen.

MANUALEN er et krævende værk af stor hypnotisk skønhed – ikke mindst musikalsk. Man bør heller ikke snyde sig selv for komponistens miniværk "Det lidende menneske", der i pausen opføres i træhovedet "Tête" i foyeren med live optræden af Gina Gloria Tronel og Steffen Bjerre Jespersen.

Efter pausen får vi Kurt Weill og Bertolt Brechts noget kortere DE SYV DØDSYNDER. Vi møder hovedpersonen Anna, der sammen med sin søster (som sjovt nok også hedder Anna, og måske blot en side af samme karakter?) sendes ud for at tjene penge til et hus i Louisiana til sin dovne familie.

Stakkels Anna må prostituere sig for at tjene penge, og i processen begår hun de syv dødssynder. Kløften mellem den optimistiske Anna (en al for fersk og sjælløs Nanna Øland Fabricius aka Oh Land) og hendes fornedrede navnesøster (herligt dekadent fremstillet af danseren Lukas Hartvig Møller) vokser stødt – indtil et brud synes uundgåeligt.

Robert Houssart formår at slå bro mellem forestillingerne med sin dirigentstok og takket være den intelligente nyfortolkning fremstår Bertolt Brechts DE SYV DØDSYNDER forbløffende moderne.

En dobbelt-forestilling af denne kaliber forekommer at være uhyre sjælden, så tøv endelig ikke med at løse billet – for bedre eksempler på moderne dans finder du ikke i København i øjeblikket. MANUALEN & DE SYV DØDSSYNDER er en værdig afslutning på John Fulljames’ regeringstid og præsenteres med danske overtekster.

(Michael Søby)