★★★★☆☆
Alt er ved det gode gamle i Kerteminde, hvor Mads Nørby atter kan byde velkommen til en revy, der vover mere end de fleste. Nørby optræder også på scenen forklædt som københavnsk stand-up’er og sørger for en hyggelig stemning – godt hjulpet af den stegte flæsk.
En velspillende kvartet af skuespillere formår at få det bedste ud af et ikke altid lige egalt materiale. Russerne får det glatte lag ved flere lejligheder, ikke mindst i det beske nummer "Det russiske kor", og er man fra Syrien eller Qatar, bør man være forberedt på, at der males med bred pensel i Kerteminde.
Transkønnede atleter skal heller ikke vente opbakning i nummeret "Den kvindelige bokser", hvor en stakkels kvinde får tænder bankede ud af hovedet, så de havner nede blandt publikum.
Sofie Stougaard tegner sig for aftenens sjoveste parodi i rollen som Pia Kjærsgaard, og Katja Holm leverer en absurd morsom hyldest til den afdøde sanger og komponist Charles Aznavour.
Farshad Kholghis til tider groteske mimik kommer især til sin ret i "Ingen ko på isen", og Kim Hammelsvang har næppe været bedre end som "den sidste analoge person", en fin norsk tekst forfattet af Trond Hanssen, Jon Nicklas Rønning og Vermund Vik, og oversat af Marie Mondrup.
Fødselaren Peter Bom formår i den grad at få musikken til fænge i sine vakse arrangementer, og iscenesætter Frede Gulbrandsen holder et godt tempo aftenen igennem. Så man kan rolig gakke til "Klatteminde", hvor der ganske vist er sket udskiftning i byrådet, men grundtonen forbliver den samme.
(Michael Søby)