★★★★★★
Over 5 timer lang Wagner-forestillingen i Operaen er nok til at give de fleste åndenød, omend af vidt forskellige årsager. Men alle operaelsker kan i al fald ånde lettet op, for VALKYRIEN i John Fulljames’ iscenesættelse er en kunstnerisk knock-out.
Keder man sig undervejs, er der kun fordi man fokuserer for meget på historien og for lidt på musikken. Dirigenten Thomas Søndergård og Det Kongelige Kapel udviser sammen det nødvendige format til denne enorme opgave, og de storartede solister spænder fra det fremragende til det sublime.
Frem til første pause domineres forestilling vokalt af Bryan Registers Siegmund og Ann Petersens Sieglinde, selvom også Morten Staugaard får markeret sig – både som skuespiller og sanger – i rollen som Hunding.
Den meget lange og i al fald dramaturgisk for lange mellemakt får både saft og kraft, så længe Hanne Fischers Fricka er på scenen. Hele kroppen skælver af hævngerrighed, for Hanne Fischer spiller og synger hende som en moderne livsfarlig kvindelig leder, vi har god grund til at frygte.
Intimiteten genfindes efter sidste pause. Trine Møller træder for alvor i karakter som Brünnhilde overfor den imposante Tomasz Konieczny som Wotanaer, der åbenbarer en uventet sårbarhed i sin store stemme.
Pludselig giver Tom Scutts tegnestue-scenografi også mening og vi indser storheden i John Fulljames opsætning. Vi må godt nok håbe, at Den Kongelige Opera formår at holde fast i Fulljames, selvom han nu af uforklarlige årsager forlader posten som operachef. Ham kan vi simpelthen ikke undvære.
(Michael Søby)