★★★★☆☆
Den østrigske forfatter Stefan Zweig forlod Østrig, da nazisterne kom til magten, men begik selvmord under 2. verdenskrig i fortvivlelse over den politiske og kulturelle udvikling i Europa. I de seneste år har hans liv og forfatterskab fået ny interesse bl.a. gennem Wes Andersons Oscar-vinder "The Grand Budapest Hotel", der er inspireret af Stefan Zweigs værker, men også via Maria Schraders film "Stefan Zweig – Farvel til Europa" ("Vor der Morgenröte").
Det er langt fra første gang, at Stefan Zweig er blevet filmatiseret – tænk blot på Max Ophüls’ overdådige Joan Fontaine-film "Brev fra en ukendt kvinde" fra 1948. Men nu følger endelig filmatiseringen af Stefan Zweigs berømte SKAKNOVELLE, der har flere selvbiografiske træk, men som i det store og hele er fiktion.
Vi følger advokaten Bartok, der i i kraft af sit job har koderne til en række bankkontier med store formuer. Nazisterne smider ham i isolationscelle, men Bartok formår at holde dem stangen takket være en bog om skak. Det bliver i bogstaveligste forstand en kamp om liv og død.
Oliver Masucci er i Tyskland mest kendt for at have spillet Hitler i en filmkomedie, men danske biografgængere kender ham for historiske dramaer som"Værk uden skaber" og "Da Hitler stjal den lyserøde kanin". I SKAKNOVELLE giver han et indædt portræt af den forpinte Bartok.
Rollen som hans modspiller varetages af Albrecht Schuch, som vi sidst har set i den nye udgave af "Berlin Alexanderplatz", og som blev kåret som årets birollespiller i en europæisk film af cphculture.dk.
Vi får også nogle glimt af den svenske skuespiller Rolf Lassgård i en mindre rolle, men ellers er det primært i det præcise tidsbillede og i den relativt loyale tekst, at SKAKNOVELLE har sine største kvaliteter.