★★★★☆☆
Et af højdepunterne på dansefestivalen "In Motion" var muligheden for at se nogle af de bedste mini-balletter fra Pantomimeteatrets nye koreografikonkurrence COPENHAGEN MADE. Konkurrencen er et samarbejde mellem Det Kongelige Ballets Fond, Den Kongelige Ballet, Tivoli Balletteater og Dansk Danseteater.
Syv lovende koreografer deltog og blev bedømt af et kvalificeret mix af danske og udenlandske eksperter, og vinderen af de 25.000 danske kroner blev Robert Thomsen, Pantomimeteatrets egen Harlekin, for den ca. 8 minutter lange ballet "Meet Cute". Det forekom helt fortjent, for Robert Thomsen havde skabt en virkelig charmerende og humørsmittendeballet til fransk musette-musik, der passer perfekt til forstillingens lette franske stemning.
En elegant menage-a-trois, og samtidig en gave til Pantomime Teatrets Columbine alias Jennifer Wagstaffe, der her får lejlighed til at vise, at hun har klaret den svære overgang til karakterrollerne med bravour. Hendes herlige komiske kropssprog synes inspireret af Skipper Skræks langlemmede Olivia, og mændene, luksuriøst besat med Jonathan Chmelensky og Vincent Vernal, er da også sømænd a la 40’ernes technicolor-musicals. Men hvad gør den stakkels kvinde, når de gæve søfolk bliver mere optaget af hinanden end af hende?
Også Tara Schaufuss’ mere alvorlige corona-inspirerede "Hello Walls" samt den sanselige "To those who leave" af Eukene Sagües havde kvaliteter, men "Meet Cute" fremstod som en helstøbt dansefortælling, der fortjener flere gensyn, og indgår da også i en kommende udgave af "Hübberiet" på Det Kongelige Teater.