★★★★☆☆
Revydirektør Henrik Balou Andersen er også i år garant for en musikalsk revy i Vendsyssel Teater. Med en kvartet af gode kræfter får han revyen i land, omend tekstmaterialet er af noget svingende kvalitet.
Med Trine Gadeberg som revyens kvindelige hovedkraft synes succesen næsten given på forhånd, for hun er i særklasse i disse år, og har brugt den mellemligende coronatid til at tage en bustur på nettet med Tarm busrejser, og hendes vidunderlige Pelle-figur er også blevet et hit på nettet.
Pelle er naturligvis også med i Hjørring Revyen 2021 og forstår at afspejle de voksnes verden i næsten uhyggelig grad. Gadebergs skønne gamle dame er knap så heldig med tekstmaterialet, men når hun forveksler en dildo med en stavblender, går det rent ind hos det nordjyske publikum. Hun har også tilløb til en skæg karakter som foredragsholder med kedelige feriefotos, men igen er teksten, som hun selv er medansvarlig for, ikke helt god nok.
Bedst er hun i "Folkekirkens nødhjælp", revyens ubetinget bedste nummer, hvori hun sammen med Preben Kristensen udgør et hæsligt dansktop par, der indirekte udstiller nordjydernes manglende vilje til at støtte humanitært arbejde. Trine Gadeberg og Preben Kristensen løber også med 2. akt takket være en grotesk operaduet med stadig mere bramfrie ordudvekslinger forfattet af Niels Hausgaard.
Preben Kristensen har også en grotesk solosang om hundelorte, og morer som tør og træt oversætter for en ukrainsk sangerinde gestaltet humoristisk men lidet graciøst af talentfulde Kasper le Fevre. Han burde dog have begræset teksten til eet tableau ligesom hans tossede men ikke ucharmerende fremførte vrøvlevise "Dørkarmsbaron" kunne have undværet et vers eller to. Kasper le Fevre får dog lejlighed til at vise, hvor dygtig en sanger, han faktisk er bl.a. af "Hymne", der har tekst af hans viv Trine Gadeberg.
Ny på holdet er Troels Malling, som bestemt også har sine øjeblikke undervejs. I "De raske spillemænd" genopfinder han sin hypokonder-karakter fra Græsted og finder også en afdæmpet poesi i Kjeld Torbjørns "De blev allesammen drillet", der omhandler mobning.
Et ambitiøst men omstændeligt corona-relateret nummer med titlen "Pest over Børglum" åbner 2. akt og er som udgangspunkt en god ide, men folder sig aldrig rigtig ud.
HJØRRING REVYEN 2021 har mange gode musikalske anslag i Birgitte Næss-Schmidts iscenesættelse, men vi har ret til at forvente endnu mere, når vi gæster den legendariske revy i det nordjyske. Kirsten Brinks lagen-scenografi skuffer rent visuelt, men hendes kostumer til diverse show-indslag lyser op.
Maden, der er lagt i hænderne "Hos Uffe", kan man heller ikke sætte en finger på.
(Michael Søby)