★★★★☆☆
Den nye Jussi Adler-Olsens film har fået andre hovedrolleskuespillere – efter sigende fordi at forfatteren ikke helt var tilfreds med de tidligere fortolkningere. Forholdet mellem de to hovedpersoner er da også langt mindre komisk denne gang, hvilket mange publikummer sikkert vil beklage.
Ulrich Thomsen er da også fremragende i sin nyfortolkning af filmens hovedperson, en mere flosset mand og nok også mere intelligent. Zaki Youssef får også skabt noget andet og mere end en komisk figur, men om der er den samme kemi mellem de to hovedkarakterer, som man mærkede tidligere, kan i høj grad diskuteres.
Sofie Torp kan ses som et muligvis ganske realistisk bud på en kvindelig betjent, men videre fængende er hun faktisk ikke – dertil forekommer hendes replikbehandlig for flad. Så er man mere interesseret i Lisa Carleheds psykolog, men hendes karakter svigtes lidt på manuskriptplan.
Anders Matthesen forekommer næsten for svedig og mistænksom til, at man kan tage hans karakter helt alvorligt, men der er givet dem, som vil kalde det stor skuespilkunst, og han yder da også rent teknisk en hæderlig indsats.
Henrik Noèl Olesen, Thomas Gabrielsson, Caspar Phillipson og Joen Bille leverer præcise birollepræstationer, og så gør den lille Luboš Oláh som titelkarakteren Marco et stærkt indtryk. Intet under at Steven Spielberg allerede har hyret ham til det prestigefyldte HBO-projekt "Oslo".
Martin Zandvliet har således instrueret en gedigen dansk kriminalfilm på niveau med de tidligere film. Også selvom humoren synes mere nedtonet.