★★★★★☆
Operaens Takkelloft danner rammen om et bemærkelsesværdigt gæstespil med noget så sjældent som en dansk/iransk opera. Iscenesætter Freja Friberg Lyme og hendes teaterselskab Den Åbne Opera står bag besøget, og man forstå sandelig godt, hvorfor den evigt nysgerrige operachef John Fulljames har åbnet dørene til en royal scene for netop dette værk.
Det sanglige niveau er generelt imponerende og med musikalsk ledsagelse af Athelas Sinfonietta Copenhagen under ledelse af Eirik Haukaas Ødegaard er vi på alle måder i gode hænder.
Allerede fra det dramatiske anslag fornemmer vi, at der er en usædvanlig oplevelse i vente. Komponisten Amir Mahyar Tafreshipour magter tydeligvis den store passion, og den er da også forudsætningen for, at værket THE DOLL BEHIND THE CURTAIN kan fungere på en scene.
THE DOLL BEHIND THE CURTAIN handler om Mehrdad, en ung iransk mand, der under et ophold i Paris forelsker sig lidenskabeligt i en udstillingsdukke. Hjemme venter familien og hans tilkomne Bita, så Mehrdad må gemme sin elskede bag gardinet, da han vender tilbage til sit fødeland.
Det er ikke første gang, at vi oplever en hovedkarakter forelske sig i en dukke, tænk bare på filmene "Voksdukken" (1962) og "Lars and the real girl" (2007). Men i THE DOLL BEHIND THE CURTAIN aner man også et politisk motiv bag historien.
THE DOLL BEHIND THE CURTAIN, der spilles på engelsk med danske overtekster, bygger på Sadegh Hedayats novelle af samme navn. Hedayat var en af Irans skarpeste forfattere i forrige århundrede, kendt også i vesten for hovedværket "Den blinde ugle" (Boof-e koor). Hans bøger blev bandlyst i 2005 på den internationale Book Fair i Teheran og året efter forbød man genudgivelser af hans værker.
Sadegh Hedayat kredser i sit forfattterskab om frihed til at vælge, og konflikten mellem tradition og modernisme. Temaer man også genkender fra hans eget liv og som også præger THE DOLL BEHIND THE CURTAIN. Sadegh Hedayat forlod Iran og endte med at begå selvmord i en alder af kun 48 år i Paris.
Jonathan von Schwanenflügel har ægte glød i både udtryk og stemme som den splittede Mehrdad og Signe Sneh Durholm åbenbarer en overvældende fyldig røst som Bita. Forestillingen spilles på engelsk med danske overtekster.
THE DOLL BEHIND THE CURTAIN er den første iranske opera opført herhjemme og fremstår som dybt fascinerende avantgarde-opera af fineste skuffe. Vi må derfor håbe, at Den Åbne Opera og Det Kongelige Teater bibeholder deres udsyn i en stadig mere indskrænket verden.
(Michael Søby)