THE TOUCH

★★★★☆☆

Den dansk-irakiske kunstner Lina Hashim gæster teatret S/H med THE TOUCH, der bevæger sig i krydsfeltet mellem en forelæsning og en kunstudstilling. Da Lina Hashim tager udgangspunkt i sine erfaringer som privatperson får THE TOUCH også et meget personligt præg.

"Jeg er ikke skuespiller" slår hun tidligt fast, mens hun kæmper mod tårerne, da hun fortæller om, hvordan hendes mand har mishandlet hende. Hun når dertil, hvor hun kun ønsker at dø og hun konfronteres med en mistanke om, at hun er blevet forbandet. Det får hende til at studere forholdet mellem islam og den form for åndemageri, der henvises til i koranen, men som det er forbudt at praktisere.

Samtidig med at hendes privatliv går i opløsningen forsøger hun at ophæve forbandelsen, og stiller i den forbindelse både krop og sjæl til rådighed for nogle stadig mere mærkværdige ceremonier.

Lina Hashim er en hypnotisk fortæller og Christian Lollike har sans for at skabe et magisk univers omkring hende. Vi begynder faktisk selv at tro, at hun på en eller anden måde er i kontakt med åndernes verden, da tæppet bag hende forsvinder og åbenbarer diverse objekter med relation i den fortælling, vi lige har lyttet til.

Omgivet af disse objekter kaster Lina sig ud i en heftig dans, så vi føler at mørkets magter for alvor har fået tag i hende. Bag os hænger et af hendes kunstværker: Et ægte (persisk?) tæppe, hvorfra der synes at vokse lange uldtråde ud af. Røde tråde farvet af bl.a. menstruationsblod.

Denne ekspressive finale har en slags teatralsk kvalitet i forhold til det indledende foredrag, og THE TOUCH spøger i en ens bevidsthed længe efter.

NB! Man skal sørge for at få og beholde sin billet, da den kan bruges som adgangsbillet på Charlottenborg, hvor der p.t. findes en beslægtet udstilling.

(Michael Søby)