★★★★☆☆
Betty Nansen Teatret, Aalborg Teater og Malmø Stadsteater er gået sammen om at producere Aischylos’ 2500 år gamle DE ASYLSØGENDE KVINDER, der p.t. spiller på Edison.
Tekstens relevans forekommer umiddelbart indlysende og i David Greigs bearbejdelse bliver parallellerne til i dag betonet yderligere, hvilket bidrager til at gøre forestillingen vejlegnet i undervisningsregi.
Forestillingen handler om en gruppe nordafrikanske kvinder, der flygter fra vold og overgreb i båd, der fører dem til Grækenland, hvor de anmoder kongen af Argos om exil.
De 18 unge piger, som iscenesætteren Simon K. Boberg præsenterer os for, ligner ikke just de gængse billeder af bådflygtninge, men ser alle smukke og vejplejede ud som en gruppe gymnasieelever på første skoledag.
De har dog alle kraftfulde udtryk, når de synger John Brownes medrivende kormusik. Kapelmester Bebe Risenfors og hendes musikere, Katerina Anagnostidou og Carolyn Goodwin, har dog også deres andel i forestillingens musikalske triumf.
Scenografen Edward Lloyd Pierces enorme lysring viser sig at være særdeles bevægelig, men også trættende for øjnene at kigge ind i.
Gudskelov har man også hyret en trio af skuespillere til at håndtere det ofte omstændelige sprog. Ida Cæcilie Rasmussen sørger for, at der er lidenskab bag ordene og Jesper Hyldegaard låner sjæl og tyngde til sine replikker. Sidst men ikke mindst får Mikael Birkkjær et kærkomment come-back, da han kan kunsten at fortælle, så vi lytter til hver en stavelse.
DE ASYLSØGENDE KVINDER fremstår i passager lidt for nydelig, men skal nok få succes på turnéen, inden den vender tilbage til København.
(Michael Søby)