★★★★★☆
Efter en næsten for dansk udgave af August Ennas "Kleopatra" går Den Jyske Opera nu en hel anden vej med andet indslag i deres ambitiøse danske serie. Philipp Kochheims dristige og kostbare opsætning af MICHAEL KOHLHAAS er opera med internationalt vingefang i lighed med instruktørens prisbelønnede opsætning af "Passageren".
Et gigantisk ensemble tager sig festligt ud i Mathilde Grebots kanariegule- og grønne kuløre som provokerende kontrast til MICHAEL KOHLHAASs dystre påklædning. Scenografen Anja Jungheinrich kan både skabe MICHAEL KOHLHAASs fattige hjem med forvredne møbler og en forkullet slagmark i morgensol. Mila Laufenberg har tilmed skabt to fabelagtige heste, der i den rette belysning virker ganske levende.
Komponisten Paul August von Klenau baserede sin libretto på en novelle af selveste Heinrich von Kleist, og får os til at forstå MICHAEL KOHLHAAS, uanset om vi konkluderer, at han er terrorist – eller folkehelt.
En nogen fragmentarisk 1. del smelter efter pausen sammen med den mere velfortalte 2. del til en tankevækkende og helstøbt forestilling.
Fra orkestergraven løfter dirigenten Jonas Alber Aarhus Symfoniorkester i en sådan grad, at sangerne i enkelte passager næsten kæmper forgæves – med mindre de bevæger sig frem på forscenen.
Filippo Bettoschi er en magtfuld solist, og finder overbevisende udtryk for disillusionen i MICHAEL KOHLHAASs sind. Aileen Itani er vidunderlig som den jævne elskelige hustru og hendes afsluttende arie bliver et musikalsk højdepunkt i forestillingen. Som sønnen formår Birk Øster at røre os med sin barnerøst i den halvvoksne krop.
Michael Ha imponerer musikalsk – ikke mindst som Walther von der Vogelweide, hvorimod Tanja Kuhn forekom lige lovlig skinger som Heloise. Både Daniel Szelli og Valerian Ruminski får givet deres kurfyrster personlighed og Ulla Kudisk Jensen vækker begejstring for sit portræt af sigøjnersken.
Også Den Jyske Operas kor klarer denne vanskelige opgave med bravour, og publikum i det aarhusianske musikhus kvitterede heldigvis med stående bifald efter denne samlede kraftanstrengelse.
Tilbage står spørgsmålet – hvor blev danskheden af?
Med udenlandske kræfter i de bærende roller, en udenlandsk instruktør og et værk baseret på en udenlandske forfatter er der ikke meget, der indikerer, at dette er en forestilling i Den Jyske Operas danske serie. Lad os håbe, at man i seriens tredje forestilling, der offentliggøres til november, endelig finder den fuldendte balance mellem det danske og det udenlandske islæt
MICHAEL KOHLHAAS fremstår som en fremmed fugl i flokken. Ikke fuldt ud integreret, både udfordrende og krævende, men et interessant bekendtskab, man ikke ville have været foruden.
(Michael Søby)