KRASH & CHOPIN DANSER

★★★★★☆

Så er det blevet Slagelse Teaters tur til at byde Dansk Danseteater velkommen. Denne gang venter der publikum hele to godbidder, som tilsammen illusterer, hvorfor Dansk Danseteater hører blandt vore allerfineste ensembler indenfor moderne dans.

Den tidligere kunstneriske leder af Dansk Danseteater, Tim Rushton, står for koreografien til programmets første del, den æstetisk delikate CHOPIN DANSER.

Skuespilleren Charlotte Munck låner sin stemme men ikke sin sjæl til diverse tekstuddrag af blandt andre Benita Eisler, og til tonerne af Frédéric Chopins lidenskabelige klavermusik ("Etudes") oplever vi syv dansere i noget nær perfekt symbiose.

Den Kongelige Ballet har muligvis de store solister i øjeblikket, men det er uhyre sjældent, at vi herhjemme oplever, at danserne kommunikerer så fint med hinanden som her.

Efter pause mødes vi af en dunkende rytme, der rammer os lige i skridtet og som snart følges op af seks iltre dansere i deres følelsers vold. Den brasilianske danser Alessandro Sousa Pereira, der var blandt danserne i første del, har begået den sanselige koreografi til KRASH, der fænger og forfører fra første trin.

Ung som gammel mærker pulsen stige i takt med at dansen tager til i heftighed, og forløsningen kommer i det kraftfulde bifald, der møder danserne til slut. Fem kvarter var nok til denne både åndlige og kødlige forførelse, og man føler sig overbevist om, at alle de tilstædeværende er friske på mere, næste gang der kommer moderne dans til Slagelse.