Man gør klogt i ikke at forveksle Fred Zinnemanns smukke filmklassiker “Nonnen” (“The Nun’s Story”) med Corin Hardys forvrøvlede gyser “The Nun”. For hvor den første bød på en af Audrey Hepburns mest besnærende præstationer, skuffer THE NUN på stort set alle fronter.
Filmkulisserne er for så vidt gode og det overdrevne effektjageri foregår i det mindste på et teknisk forsvarligt niveua. Men det er så også det.
Det virker beskæmmende, at den Oscar-nominerede hovedrolleskuespiller Demián Bichir (“A Better Life”) nu synes henvist til B-film, og den ellers talentfulde Jonas Bloquet fra “Élève libre” og Isabelle Huppert-dramaet “Elle” må nøjes med at se smånuttet ud i denne omgang.
I den kvindelige hovedrolle overbeviser Taissa Farmiga os om, at hun er den mindst talentfulde af Farmiga-søstrene (vi får også nogle få glimt af storesøsteren Vera). Hun bliver dog heller ikke hjulpet af instruktøren, der synes overbevist om, at såvel novicer som nonner anno 1952 bruger læbestift!
Men ikke meget giver mening i denne bizarre form for tidsspilde, så man gør klogt i at vælge en hel anden film.