HAMLET – THE REVENGE OF PRINS ZI DAN

★★★★★★

The Shanghai Peking Opera Company skabte i 2005 denne pragtforestilling specielt til Kronborg Slot. Og selvom man principielt vil foretrække nye Shakespeare-opsætninger på HamletScenen, så fremstår HAMLET – THE REVENGE OF PRINCE ZI DAN heldigvis så tidløs, at dette kinesiske gæstespil fortjener vor varmeste modtagelse.

En række af bipersonerne har man skåret væk, men på sine egne præmisse fungerer forestillingen fænomenalt, og der er tilstrækkelige med scener, der relaterer direkte til William Shakespeares Hamlet, så relativt nybegyndere også kan få udbytte af forestillingen.

Bevægelige trekantede scenemoduler udnyttes fikst undervejs, så scenebilledet konstant skifter karakter. De gloriøse kulørte kostumer er en sand fryd for øjeæblerne og man fryder sig over hver en detajle – fra storslåede fjer til dristige materialekombinationer og ditto farvevalg.

Ligesom i diverse musicals bryder de medvirkende ud i sang i de store følelsesladede scener bakket op af en lille gruppe musikere med nogle ihærdige slagtøjspillere. For vestlige ører kan tonelejet til tider virke skingert, men sangene præstenteres alligevel med en ukuelig attitude, så vi aldrig tvivler på kvaliteten.

Man bør ikke forveksle forestillingens psykolo’giske Mrn enkelthed med primitivitet. Der er tale om en særlig stiliseret tradition, som The Shanghai Peking Opera Company formidler med betydelig præcision og en ikke ubetydelig portion humor. Sammenligner man f.eks. forestillingens mange dødsscener, bliver man straks bevidst om, hvilket tårnhøjt teknisk niveau, der arbejdes ud fra.

Oversættelsen har desværre sine mangler og virker et par steder direkte misvisende i forhånd til handlingen. Men selve forestillingen kunne næppe være bedre, og de medvirkendes fysiske virtuositet tager gang på gang fusen på publikum. En funklende og fabelagtig start på HamletScenens årlige Shakespeare-festival.

(Michael Søby)