LEV MENNESKE

★★★★★☆

Odense Teater gæstespiller på Folketeaters Hippodrom-scene med en aldeles henrivende lille forestilling kaldet LEV MENNESKE. Her møder vi fem forsømte og i grunden ganske triste mennesker, der pludselig får deres liv forandret.

Et usædvanligt kedeligt ægtepar simultanlæser kriminalromaner – kun afbrudt af kaffedrikning. Han er kørelærer og hun skriver festsange, hvilket til deres egen overraskelse bringe dem begge på afveje. Hun forsøger sig som privatdetektiv – inspireret af de elskede kriminalromaner, mens han bliver lokket til showdans som en art betaling for køretimer.

Hans Rønne har iscenesat med både ynde og poesi, der får de fineste nuancer frem i Lærke Sanderhoffs underfundige tekst, der øjeblikkelig placerer forfatterinde blandt Reumert-favoritterne som sæsonens danske dramatiker.

Men såvel hun som instruktøren er da også velsignet med en håndfuld mindre kendte (på disse kanter) men meget talentfulde skuespillere, der får hver en stavelse til at funkle.

Marie Mondrup har aldrig været bedre end som aggressiv gravid kvinde, der virker så vant til at blive skuffet, at hun konstant synes på vagt. Martin Fredberg er sød og reel som hendes selvopofrende kærlighedshungrende ven, der også har sine problemer bl.a. med at skulle gense sin speedsnakkende far (spillet med lune af Bo Stendell Larsen).

Klaus T. Søndergaard og ikke mindst Malene Melsen er ganske uimodståelige som det støvede ægtepar, som de – selvom det kunne være fristende – aldrig udleverer. Tværtimod formår de at gøre det uinteressante interessant, og får os til holde af disse stilfærdige tørvetrillere.

LEV MENNESKE hører blandt sæsonens mest forunderlige overraskelser, som man bør ile ind og se, mens tid er.