★★★★☆☆
Teater Borderline har skabt en seværdig forestilling, der havde premiere på Oddsherred Teater, inden den drog på turné bl.a. til Bådteatret i København.
Vi møder Kasper, en ung mand, der trodser sin borgerlige faders forbud og besøger sin gamle farmor. Hun viser sig at være en aldrende 68er med idealerne i behold og en musiksmag, som Kasper kan relatere til.
KYS DET NU, DET SATANS LIV minder os om, hvor stor en glæde man kan have af hinanden på tværs af generationerne. Solveig Weinkouffs iscenesættelse fokuserer klogeligt på samspillet mellem de to medvirkende, og resultatet udebliver ikke.
Thomas Knuth-Winterfeldt finder udmærkede udtryk for den unge mands sårbarhed og frustrationer, men det er Lene Vestergård, der bliver forestillingens funklende midtpunkt. Lene Vestergård har med rollen som farmor i Lise Jørgensen enkle og sympatiske skuespil tydeligvis fået en rolle, hun trængte til, og hun går til opgaven med en ildhu, som både imponerer og bevæger. Ikke mindst scenen, hvor Lene Vestergård nyfortolker omkvædet fra en kendt Trille-sang går lige i hjertekuglen.
KYS DET NU, DET SATANS LIV er muligvis ikke stor teaterkunst, men varmt og livsbekræftende teater, som også mange unge vil forstå at værdsætte, og derfor også ganske velegnet som skoleforestilling.