RESTEN AF LIVET

★★★★★★

Frelle Petersen skabte i 2019 en af årets bedste film med den sort-humoristiske ONKEL, der skildrede ensomheden og sammenholdet i en sønderjysk flække. Nu overgår han sig selv med RESTEN AF LIVET, der allerede nu må siges at være et godt bud på årets danske film anno 2022.

Jette Søndergaard, der i 2019 fik megen ros for sit portræt af en ung pige, der stod i taknemmelighedsgæld til sin fysisk svækkede onkel, yder også en stærk indsats i RESTEN AF LIVET. Her spiller hun en pige, der sammen med sin søde kæreste kæmper med at få børn, samtidig med at børnene myldrer ud af en anden kvinde i familien. Den barnløse kvinde oplever samtidig et dramatisk skift i familiedynamikken, da hendes bror pludselig dør.

RESTEN AF LIVET skildrer diverse former for sorg, og hvordan vi alle reagerer forskelligt, når vi rammes af dem. Faderen (mesterligt spillet af Ole Sørensen, der vandt en Reumert for sin indsats i Teatret Møllens "Mod til at dræbe") trækker sig ind i sig selv og har brug for at mindes, mens moderen (Mette Munk Plum i karrierens fineste præstation) har svært ved at se på et foto af sin afdøde søn, og finder det for smerteligt at huske.

På trods af emnet er RESTEN AF LIVET også en opmuntrende film med plads til humor, når en fugleinteresseret slægtning selv til begravelsen skal holde et foredrag om de fjerklædte kræ. Men

RESTEN AF LIVET er også en film, der aldrig svigter sine karakterer. Vi føler os i den grad beriget og forløst af dette bevægende familieportræt, der også indfanger en traditionsrig egn i betagende smukke billeder.