DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL

★★★★★★

Bertolt Brechts DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL får en noget nær fuldendt behandling på Teater Republique. Hele to gange har premieren måtte aflyses på grund af coronaledlukningerne i 2020 og 2021, men nu er forestillingen her, og den har i den grad været værd at vente på.

Carl Nyholms herligt direkte oversættelse danner et perfekt grundlag for instruktøren Anja Behrens og dramaturgens Karen-Maria Billes bearbejdelse, der fokuserer på tjenestepigen Grusches kamp for at redde et spædbarn, der end ikke er hendes egen.

Anja Behrens vover at gå linien ud i sin iscenesættelse, så vi får vrangbillederne fra en grotesk verden smasket lige i synet. Brecht uden filter – og kors hvor er det befriende.

Fanny Louise Bernth er hjerteskærende god som Grusche, og Anton Hjejle ender faktisk også med at være helt elskelig som hendes soldat. Tina Gylling Mortensen er formidabel i flere roller – ikke mindst som den fordrukne og fordomsfulde dommer, der skal afgøre, hvem der er den sande mor til det lille barn.

Benjamin Kitter er også i storform – ikke mindst som døende olding, der vækkes til live, da krigen er slut ved tanken om en ung kone. Camilla Lau har mindst at rive i, men varetager alle sine opgaver upåklageligt.

Karin Betz’ bevægelige kridtcirkel og hendes kropsnære naturfarvede kostumer bidrager til et nøgent scenisk udtryk, som giver mening i denne sammenhæng. For forestillingens væsentligste karakterer er mennesker, der vitterligt bliver berøvet alt – også deres værdighed, og som må kæmpe for at overleve, så godt de kan.

I DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL oplever man ikke bare Brecht som politisk agitator, men også Brecht som de svages forkæmper. Der ulmer en social indignation og en målrettet vrede i denne tekst, der sjældent har fremstået så klar, så enkel og så ren som i Anja Behrens sublime iscenesættelse på Teater Republique.

Bedre start på teateråret synes ikke at være mulig, så skynd jer at løse billet – det er NU, det gælder!

(Michael Søby)