★★★★★☆
Sidste år måtte revyen i Svendborg aflyses på grund af corona, men som de første tog folkene bag Rottefælderevyen alligevel kampen op, og lavede et musikalsk talk-show med titlen "Det’ Live" nede på havnen.
I år spændte corona atter ben for en revy ude i Caroline Amalielunden, men atter engang fandt man en løsning. Man rykkede i stedet ind i det atmosfærerige Svendborg Teater, hvor blandt andet det nyetablerede BaggårdTeatret havde deres første præsentationsforestilling i de tidlige 60’ere.
Transformationen for Rottefælde-revyen har givet ikke været let, men det ejendommelige er, at Rottefælde-revyen virker både forynget og fornyet i de "nye" lokaler.
Jan Schou, hvis enorme revyerfaring netop er blevet dokumenteret i en ny bog af Lukas Birch, fører an med en fornem præstation i Leif Maiboms empatiske vise "Sammen".
Her fornemmer vi virkelig, at Jan Schous evner som skuespiller rækker langt ud over den revygenre, der på godt og ondt er blevet hans skæbne. Jan Schou tegner også endnu et prægtigt portræt af vor dronning, der ifølge Rottefælden har skrevet manuskriptet til "Daisys dagbog", en ny dansk DR-serie inspireret af "The Crown"!
Men ellers er det især Mikkel Schrøder, revyens nye kunstneriske leder, der rammer plet med sine parodier, Hans sans for danske dialekter fornægter sig heller ikke.
Revydebutanterne Joachim Knop og Rikke Hvidbjerg imponerer primært sangligt – han inden for opera og hun i rollen som rockmamaen Sanne Salomonsen.
Joachim Knop har også et bemærkelsesværdigt nummer om sproglige krænkelser i andet akt, der vidner om, at han kan synge andet end opera. Kapelmester Jens Krøyer imponerer med både musik og tekst, og Joachim Knop fremfører det med både nærvær og finesse.
Et par svage numre til sidst ændrer ikke ved hovedindtrykket: Rottefælden er tilbage i en forfriskende folkelig stil, som iscenesætteren Carsten Friis også har andel i. Det uhyre velspillende revyorkester fortjener også roser for deres indsats.
Rent kulinarisk er der også fremgang for Rottefælde-revyen i år, og man bør bestemt ikke føle sig forpligtet til at vende tilbage til den gængse teaterplatte, når revyen i Svendborg atter spiller i Rottefælden til næste år.
(Michael Søby)