★★★★☆☆
Why Not Theatre Company er også denne gang garant for begavet engelsksproget teater, og derfor er de med rette også faste gæster på Teatret ved Sorte Hest.
Tanja Mastilo, hvis skuespil "Mairead" var nomineret som sæsonens bedste nye stykke i 2018/19, er tilbage med en tekst, man både kan relatere til i en barsk efterkrigstid og under en corona-epidemi.
Hendes sproglige fornemmelse er diskret udsøgt, og selvom nogle af diskussionerne mellem de to hovedpersoner forekommer omstændelige på grænsen til det overflødige, så føler vi os generelt i trygge hænder rent litterært.
Findes der en engelsksproget skuespiller i Danmark med en smukkere stemme end Nathan Meister i rollen som isoleret forfatter? Næppe! Hans betoninger og evne til at kæle for ord som "pleasure" tilfører forestillingen betydelig elegance.
Joe Young har til gengæld et farligt nærvær, der gør, at vi aldrig bliver helt trygge ved ham. Kemien mellem dem fungerer i Nina Larissa Bassetts lydhøre iscenesættelse.
THE CHEYENNE ARE LEAVING lærer os ikke blot om værdien af brevskrivning, men i særdeleshed om behovet for at høre til et sted. Når man nu kan føle sig mest tryg hjemme, er det altså rart at have et hjem.
(Michael Søby)