THE SQUARE

★★★★★☆

Ruben Östlund, ham med sneskredsdramaet "Force Majeure", skruer ambitionsniveauet i vejret med sin seneste film THE SQUARE, der var blandt Cannes filmfestivalens mest hypede film og endte med at score festivalens hovedpris, guldpalmen (Palme D’or).

Danske Claes Bang yder en elegant indsats i hovedrollen, som var han til prøveoptagelse på James Bond og dyster nu pludselig i kategorien bedste mandlige hovedrolle ved The European Film Awards.

Teatergængere har længe vidst, at Claes Bang var en talentfuld skuespiller efter hans indsats i monologen "Ondskab", men bortset fra en birolle i TV-serien "Anna Pihl" har der været langt mellem snapsene i den danske film- og tv-branche.

I THE SQUARE spiller han kunstnerisk ansvarlig på et kunstmuseum, og lever et tjekket overklasseliv, hvor tiggere og flygtninge først og fremmest virker forstyrrende – trods en humanistisk selvopfattelse.

Et tyveri samt en mærkværdig affære med en aparte journalist medfører uopmærksomhed på jobbet, og pludselig bliver hans verden forandret, før end han har mulighed for at reagere.

THE SQUARE rummer en morsom men til tider rigelig håndfast kritik af kunstverdens selvfedme.

Men Ruben Östlunds vil mere end det. Dette originale komediedrama rammer os med sin bidende samfundssatire, der minder os om det moderne menneskes egoisme og dets stadig mere forkvaklede prioriteter.

Derfor tilgiver vi, at ikke alle scener forekommer lige troværdige, og glæder os i stedet over, at der her er en nordisk instruktør, der vil noget andet end at lave blodstænket action eller rørende familiedramaer.

THE SQUARE skal nok vække debat også i Danmark og ligner ikke nogen anden film i de danske biografer i øjeblikket. En spilletid på ca. to timer og tyve forekommer dog at være i overkanten af det tilrådelige, men på den anden side fortryder man ikke, at man har set den. Om den med tiden vil efterlade ligeså dybt et indtryk som den russiske Oscar-favorit "Loveless", kan kun tiden vise.