THE LOBSTER

★★★★★☆

Et af årets mest originale filmmanuskripter ligger til grund for Yorgos Lanthimos’ THE LOBSTER, der blandt nappede juryens pris på filmfestivalen i Cannes. Men da filmens medforfatter og instruktør var manden bag den dybt specielle Oscar-nominerede "Dogtooth", bør det ikke overraske.

Også denne gang tager han os med ind i et univers, der ikke ligner noget andet, og skal man forsøge at genrebestemme en film som THE LOBSTER, må det blive som en underfundig sci-fi komedie. THE LOBSTER insisterer på sin egenart og ligesom filmens hovedperson David lader den sig ikke uden videre kategorisere. Da han efter at være blevet forladt af sin hustru, tjekker ind på en slags hotel for at finde en ny partner, bliver han spurgt om sin seksualitet. Han fortæller, at han er til kvinder, men har prøvet at være sammen med en mand, og foreslår så, at han bliver registreret som biseksuel. Den mulighed eksisterer ikke længere blandt computerens svarmuligheder, så David må vælge om, at han er heteroseksuel eller homoseksuel.

I denne strømlinede verden er det også forbudt at være single. og er man det stadig efter endt ophold på "hotellet", bliver man forvandlet til et dyr. Beboerne forekommer da også noget anspændte, eftersom der hviler et stort pres på deres skuldre, og har man noget til fælles med en anden person på stedet, får man mulighed for at flytte sammen på et større og bedre værelse. Som adspredelse går man på jagt for at skyde de undslupne singler, der gemmer sig i skoven.

Yorgos Lanthimos har med THE LOBSTER skam en formidabel samfundssatire – stringent og konsekvent i al sin absurditet. Den diskrete humor fornægter sig ikke, og den internationale rollebesætning fungerer optimalt.

Colin Farrell – nu med den kæreste lille topmave – beviser atter, hvor skøn en skuespiller, han virkelig er, og Rachel Weisz har varme i blikket og sprødhed i stemmen, som kvinden han endelig vil ofre alt for… eller vil han?

Olivia Colman (der netop er blevet Emmy-nomineret for sin rolle i Susanne Bier-serien "Natportieren") og årets Bond-babe Léa Seydoux illuderer udmærket som henholdsvis systemtets repræsentant og en rebelsk rival. En anden Bond-kending, Ben Whishaw, leverer atter en træfsikker birolleindsats efter fornemme præstationer som Gerdas første bejler i "Den danske pige" og som presset ægtemand i "Suffragette".

THE LOBSTER fremstår som en formfuldt og tankevækkende nydelse, der virker livgivende for filmkunstens fortsatte udvikling.