Maanedens TV-program:

★★★★★★

THE ROYAL NATIONAL THEATRE

– 50 YEARS

(BBC 2)

At Royal National Theatres 50 års jubilæum ikke blev transmitteret direkte på nogen dansk TV-kanal, siger noget om hvilken inkompetance, der regerer i den danske TV-branche i øjeblikket. For BBC2s 2½ time lange hyldest til den engelske nationalscene satte ny standard for præsentation af skuespilkunst på TV.

Royal National Theatre blev grundlagt i 1963 af Laurence Olivier, den største mandlige skuespiller i forrige århundrede. Og selvom han har været død i årtier, så satte han et passende præg på aftenen via udvalgte film- og lydklip bl.a. fra hans legendariske "Othello".

Hans enke Dame Joan Plowright indledte aftenen med en fuldstændig betagende scene fra "Joan of Arc", som hun havde triumferet i for ca. fem årtier siden. Man fornemmede på bevægende vis, at denne scene blev den 84-årige
Plowrights farvel til skuespilkunsten og et mere værdigt farvel kunne ingen ønske sig.

Men også andre aldrende "Dames" kastede glans over denne magiske aften. Dame Maggie Smith holdt en pause fra TV-serien "Downton Abbey" og to nye spillefilm for igen at stå på den scene, hvor hun har fejret så mange triumfer. Vi blev forkælet med et klip fra Noel Cowards vittige "Høfeber", men på scenen valgte hun at vise en mere afdæmpet og poetisk side af det formidable talent.

Dame Judi Dench viste en bid fra hvad mange anser for at være hendes største scenesucces gennem tiderne, nemlig den kvindelige hovedrolle i William Shakespeares "Anthony and Cleopatra". Hendes usentimentale udgave af Stephen Sondheims "Send in the Clowns" fra mesterværket "A Little Night Music" blev højdepunktet blandt de musikalske bidrag til denne festaften.

Blandt Laurence Oliviers største rivaler var John Gielgud og Ralph Richardson, der sammen triumferede i Harold Pinters absurde klassisker "Ingenmandsland". På The Royal National Theatres største scene havde man overladt rollerne til to af vor tids største skuespillere, Michael Gambon og Derek Jacoby.

Uddrag fra stykker af britiske dramatikere som Alan Ayckbourn, David Hare, Tom Stoppard og Alan Bennett understregede, at briterne ikke blot kan bryste sig af at have de mest begavede forfattere, men også de morsomste. Alan Bennett fik også lejlighed til at vise hvor sjov han kan være som skuespiller i en scene, der hovedsagligt spilles på fransk, fra hans prisbelønnede skuespil "The History Boys",

Helen Mirren, Ralph Fiennes og den snart premiereaktuelle Benedict Cumberbatch ("The Fifth Estate") dryssede
stjernestøv på scenen ind imellem klip fra legendariske skuespillerbedrifter som Paul Scofields Salieri i "Amadeus", Ian Mckellans "Richard III", Nigel Hawthornes’ "The Madness of King George" og Ian Holms "King Lear".

Et lille afsnit med amerikansk dramatik kulminerede med en scene fra Richard Eyres modige udgave af "Engle i Amerika". Også moderne dramatik med skuespillere af anden etnisk oprindelse er blevet prioriteret højt på Nationalscenen, hvor man bl.a. har kunnet nyde årets Oscar-favorit Chiwetel Ejiofor ("12 Years A Slave") som Henrik Ibsens "Peer Gynt".

Som afslutning fik vi den uforlignelige Frances de la Tour i en lille scene fra Alan Bennetts "The Habits of Art", der netop
omhandler skuespillere og dramatik. Og snart kunne spillerne inddelt i årtier modtage publikums uforbeholdne hyldest. Også sceneteknikkerne modtog deres applaus, og det var helt i Laurence Oliviers ånd. Som alt andet på denne uforglemmelige aften, tør man næsten tilføje.