Månedens interview:

JOSEPH GORDON-LEVITT

Den amerikanske skuespiller Joseph Gordon-Lewitt debuterer som instruktør med den premiereaktuelle DON JON i hvilken han spiller en moderne udgave af Moliéres Don Juan. Men hvor datidens Don Juan var besat af levende kvinder i alle aldre, så har vor tids Don Jon en svaghed for porno på internettet.

"De mest interessante karakterer er dem, der har fejl, og den traditionelle Moliére-figur kan bestemt ikke kaldes fejlfri. Men hvor Moliére-udgaven ender i tragedie, idet Don Juan spiller fallit på grund af sine fejl, så er jeg mere optimistisk. Jeg tror på, at vi kan lære af vores fejl. At der er lys for enden af tunnelen. Mine favoritter er da også film, som skaber en balance mellem lys og mørke."

Gordon-Lewitt har ikke lysten til at stå bag kameraet fra fremmede, hans bedstefar var nemlig den anerkendte
Hollywood-instruktør Michael Gordon, der både førte Jose Ferrer til Oscar-sejr i dramaet "Cyrano de Bergerac" og som skaffede Doris Day hendes hidtil eneste Oscar-nominering for komedien "Løs på tråden" ("Pillow Talk").

"Han døde mens jeg var ung. Jeg har altid ønsket, at jeg havde lært ham bedre at kende, men det er først for nyligt, at jeg er begyndt at se hans film. Jeg har set "Løs på tråden", en typisk 50er-komedie, som er ret sjov – også i forhold til "Don Jon". På en måde gør vi lidt grin med genren. Jeg ville ønske jeg vidste hvad han synes om den, men min mor kan li den og han er jo hendes far, så…?"

Joseph Gordon-Lewitt har arbejdet sig op fra diverse TV-komedier til karakterroller i kostbare filmproduktioner af store instruktørnavne. Tidligere på året kunne vi opleve hans frugtbare samarbejde med selveste Steven Spielberg i "Lincoln".

"Steven vidste præcis hvordan han vil optage filmen, men Daniel Day Lewis er en meget spontan og organisk skuespiller, og Steven var istand til at favne det. Han ville sige: "jeg er vild med det du gør, men jeg er lige nødt til at ændre kameravinklen for at fange det." Spielberg kunne også sige, "jeg kunne godt li’ hva du gjorde, men vi har virkelig brug for at filme denne scene på denne måde, så kan du tilpasse dig kameraet?" Så det er vigtigt at kunne skelne mellem hvornår kameraet skal rette ind efter skuespilleren og hvornår skuespilleren skal rette sig efter kameraet. At se Spielberg træffe de beslutninger lærte mig en masse."