KVINDEN I BURET

★★★★★☆

Man kan mene om krimigenren og Jussi Adler-Olsens bøger hvad man vil, men man kommer ikke udenom, at Mikkel Nørgaards stort anlagte filmatisering af KVINDEN I BURET leverer varen i form af elementær spænding i lækker indpakning.

Nikolaj Lie Kaas var et overraskende valg til rollen som den deprimerede politimand, der kun holdes oprejst via sit arbejde. Men atter engang formår Kaas at tage fusen på os, og alt det hvalpede er væk til fordel for en neurotisk mandighed. Han får glimrende hjælp af Fares Fares, der aldrig reducerer makkeren til ren komik, men sørger for, at han også får en sympatisk værdighed. Det er i deres indbyrdes scener, at filmen har sine største kvaliteter.

Sonja Richter skildrer på uhyggelig vis pigens fysiske forfald og Mikkel Boe Følsgaard gør atter engang indtryk, denne gang som hendes tilsyneladende evnesvage bror.

Endelig byder filmen i lighed med filmens svenske forbillede "Mænd der hader kvinder" på solide veteraner – i dette tilfælde Lane Lind, Marie-Louise Coninck og Henrik Larsen, der giver tyngde til afgørende scener.

Også på det tekniske plan er filmen i top – med ny Dolby-lyd og stilfulde billeder af Eric Kress. Så KVINDEN I BURET tegner virkelig til at blive et hit, der også har potentiale udenfor Danmark.

Eneste alvorlige minus er, at danske film- og teaternørder risikerer at genkende stemmen, der taler til den indespærrede pige, hvilket unægteligt lukker en del af luften ud af ballonen på et alt for tidligt tidspunkt. Men forhåbenligt er vi få.