★★☆☆☆☆
Musical-manuskripter har generelt et dårligt ry, men de behøver altså ikke være så ringe som manuskriptet til ELSK MIG I NAT – X-MAS. Selv Mamma Mia fremstår som et litterært mesterværk i Nobel-prisklassen i sammenligning med det banale vås, der kommer ud af munden på de medvirkende i Tivolis første store musicalsatsning i denne sæson. Og når man så samtidig har en flok relativt uerfarne skuespillere til at sige replikkerne, gør man det urimeligt svært for sig selv.
På premiereaftenen virkede det heller ikke som om selv så erfarne folk som Charlotte Fick og Jimmy Jørgensen troede på det, de sagde. Det kan selvfølgelig være fordi det var dem, der bedst kunne gennemskue forestillingens tynde konstruktion. Faktisk klarede Szhirley sig bedst igennem aftenen med sin naturlige varme og autoritet ligesom også Annette Heick scorede nogle sikre stik med sin humørfyldte tilgang til det svage materiale. Mon ikke Det Ny Teater ærger sig over, at de ikke hyrede Heick til den sjove kvinderolle i Singin’ In The Rain efter successen i Wicked?
ELSK MIG I NAT – X-MAS har da heldigvis et hav af gode sange, der beviser, at 80erne hjemlige popmusik måske ikke var så ringe endda. Tit må vi dog nøjes med et enkelt vers, da vi også skal nå igennem en række julesange inden aften er forbi. Og så kan den musikalske spøg jo hurtigt nå op på tre timer samtidig med at smilende stivner.
På det sanglige plan var der dog intet at klage over, selvom lydniveauet var meget svingende og kontrolørerne støjende. Rent scenografisk udnyttede man scenen i Tivolis koncertsal ganske opfindsomt, men noget kønt syn var det sjældent, og det blev ikke bedre af nogle ualmindeligt grimme kostumer. Den ellers så dygtige musical-instruktør Kenneth Kreutzmann syntes denne gang at være gået galt i byen. Hvad skal vi med pole-dance i en julesang??? Man har svært ved at tro, at den samme mand, der pustede nyt liv i Sugar på Folketeatret, kan være ansvarlig for de klodsede løsninger, man er vidne til i Tivoli. Da forestillingens unge heltinde skal på skøjtebanen med sin ven, bliver hun bare fuldstændig umotiveret stående på scenen, og et af forestillingens mange flove øjeblikke er en kendsgerning.
Hvis man tror, at musicalens fremtid er bare at hæfte nogle tilfældige sange sammen med en ualmindelig fjollet historie, så tar man fejl. Men heldigvis byder Nørrebro Teater senere på sæsonen på Next To Normal, et spændende nyt værk indenfor genren. Så vil man ha kvalitet fremfor kvantitet, opfordres man til at gemme sine penge. Ellers må man lade sig spise af med dette discount-produkt, som primært bliver populært pga nostalgien forbundet med disse sange og så fordi, at man trods alt har hyret et hold gode sangere. Men det gør stadig ikke ELSK MIG I NAT – X-MAS til en god musical.