★★☆☆☆☆
Juliette Binoche gør næsten altid en film seværdig, men hun udfordrer denne gang sine fans loyalitet lige rigeligt. I ELLES spiller hun en journalist på et prominent dameblad, og skal i den forbindelse interviewe et par kvindelige prostituerede om deres oplevelser. Disse interviews får hende til at reflektere over sit eget konforme liv med mand og sønner. For er alle kvinder i virkeligheden prostituerede ?…
Filmen kan ses som en moderne omgang Belle de Jour, men uden de samme fortællemæssige raffinementer og filmiske kvaliteter. ELLES løfter sig sjældent over damebladsniveauet, og den forekommer sine steder næsten sexistisk på trods af, at der står to kvinder bag, nemlig
instruktøren Malgoska Szumowska og den danske producent Marianne Slot.
Krydsklipning mellem den “forbudte” erotik og familielivet er set langt mere overbevisende i Patrice Chereaus “Intimacy” ligesom kombinationen oral sex og gråd blev brugt langt mere virkningsfuldt i Catherine Brellliarts “Romance”. Samtidig forekommer det sandsynligt, at et kvindeligt publikum vil føle svigtet af et gammeldags kvindesyn, mens det mandlige publikum end ikke bliver kompenseret for deres tålmodighed med nogle ordenlige sexscener.
Et par fine scener med den store polske skuespillerinde Krystyna Janda (“Forhøret”, “Marmormanden” etc) i rollen som den ene prostitueredes mor bliver aldrig fulgt til dørs, og samtlige manderoller forekommer intetsigende.
Men kan man nøjes med en smuk og ganske velspillende Juliette Binoche samt lidt pseudo-sex, så kan ELLES måske godt være en tilfredsstillende filmoplevelse.