GIRL MODEL ★★★★★☆
THE GOOD LIFE ★★★★★☆
IT IS THE EARTH NOT THE MOON ★★★★☆☆
BALLROOM DANCER ★★★★☆☆
IMAGINING EMANUEL ★★★★☆☆
AU PAIR ★★★★☆☆
KUICHISAN ★★★☆☆☆
HU ENIGMA ★★★☆☆☆
CAVE OF FORGOTTEN DREAMS ★★★☆☆☆
BOMBAY BEACH ★★★☆☆☆
THE SOMNAMBULISTS ★★★☆☆☆
HPG WATCH STREAM LIVE ★★☆☆☆☆
AMBASSADØREN ★☆☆☆☆☆
Som det fremgår af de udvalgte titler er dette års CPH: DOX en alsidig affære. På få år er festivalen vokset til at blive en af de absolut bedste danske filmfestivaler, og hvadenten man er til rene billedorgier eller til velfortalte gode og relevante historier, så skulle det nok være muligt at finde noget af interesse.
IT IS THE EARTH NOT THE MOON er en lang men billedskøn rejse til Europas sydligste ø, hvor en befolkningstallet er under 500 og hvor gamle ansigter præger gadebilledet. Mere klaustrofobisk en oplevelse får man, hvis man kravler med den berømmede tyske instruktør Werner Herzog ind i CAVE OF FORGOTTEN DREAMS på jagt efter detaljer, der kan gøre os klogere på vores forfædre. 3D effekten udnyttes momentvis, men det skader ikke at have interesse for hulemennesker i forvejen.
KUICHISAN viser os i velkomponerede billeder en anden side af Japan ligesom BOMBAY BEACH afslører en relativt ukendt side af Amerika, godt gemt i det storslåede Colorado. Her trækkes store veksler på stemning og atmosfære, men trods en nydelig billedside og Bob Dylan på lydsporet, så savner man en mere stramt fortalt historie. AMBASSADØREN har faktisk som udgangspunkt en god historie, men er rodet fortalt og hyklerisk i sin skildring af den hvide mands udnyttelse af fattige afrikanere.
IMAGINING EMANUEL giver et glimrende indtryk af, hvilke komplekse problematikker man står overfor ifm illegale indvandrere. Og i AU PAIR møder man tre piger, der faktisk gerne vil overholde reglerne vedr. opholdstilladelse, men som alligevel ender som kastebolde, og må rejse fra land til land for at forsørge familien.
THE SOMNAMBULISTS (Søvngængerne) konfronterer os med de irak-krigens soldater. I meget direkte monologer får vi en fornemmelse af hvilke tanker, der stadig nager dem, men efterlades med et indtryk af, at denne form for formidling ikke var ideel.
Fattigdommen dukker også op som tema i flere film. HU ENIGMA viser med splitscreen som veludnyttet virkemiddel de økonomiske konsekvenser for et nyåbnet universitethospital, mens THE GOOD LIFE (skamløst inspiret af den amerikanske Grey Gardens) afspejer et betændt mor-datter forhold.
HPG WATCH STREM LIFE tar os med bag kulisserne i såvel hetero- som homo-pornofilm uden at man bliver synderligt meget klogere af den grund. Men GIRL MODEL er derimod en skræmmende og dybtfølt øjenåbner mht modelbranchens stadig mere perverterede jagt på yngre og tyndere modeller. Konstraterne mellem den nystartede 13-årige pige, der alene i storbyen som en anden fugleunge bare venter på at flyve imod glasvægen, og en tidligere model, der nu selv finder talenter til det japanske marked, udnyttes brilliant. Man forstår til fulde, hvorfor den ældre kvinde præges af et voksende selvhad, da også hun bærer et stor ansvar for den økonomiske udnyttelse af børn, der åbenbart finder sted i modelbranchen.
Festivalens åbningsfilm BALLROOM DANSER kigger også ind bag sminken, og tegner et portræt af Slavik, russisk ex-verdensmesteren i standartdans, der kæmper med at bevare smilet på dansegulvet, imens karrierens afslutning uundgåligt kommer nærmere. Frustrationerne går udover hans nye dansepartner og samlever, og det kommer til et brud.
Finder de sammen igen – om ikke andet så på dansegulvet? Det må man naturligvis løse billet til filmen, for at få svaret på…