DET GODE MENNESKE FRA SEZUAN

★★★★★☆

Det Kongeliges Teaters kunstneriske rugekasse Det Røde Rum kommer godt fra sæsonstart med en dynamiske udgave af DET GODE MENNESKE FRA SEZUAN. Gladsaxe Teater fik i 90erne en pæn succes med Bertolt Brechts grumme stykke i en klassisk udgave.

På Det Kongelige Teater har man overladt opgaven til den unge instruktørkomet Elisa Kragerup og det har man gjort klogt i. I sidste sæson pustede hun bl.a. liv i Den Unge Werthers Lidelser, og denne gang gør hun noget tilsvarende for historien om den stakkels Shen Te. Det er fæl beretning om hvor svært det er at gøre godt i en ond verden, og om hvor komplekse begreber som godhed og ondskab i virkeligheden er. Med papkasser og regnvand som hovedindgredienserne i scenografien er der dømt dogme-teater – men heldigvis af den gode slags. For de sparsomme kulisser understreger fornemt den fattigdom, der går som en rød tråd gennem hele stykket.

Et væld af roller varetages imponerende af Thomas Hwan, Peter Plaugborg, Helle Fagralid, Rasmus Bjerg, Mikkel Arndt og Johanne Louise Schmidt, mens Maria Rossing har den krævende dobbeltrolle som den gode Shen Te og den onde Shui Ta. Det er ganske passende for en Brecht-forestilling som samlet indsats, forestillingen gør indtryk og nævnes bør derfor også pianisten Kristian Jørgensen, der sørger for den stemningsstøttende underlægningsmusik.